DearMedia lanceert FireStarter, een pragmatische Social Media aanpak voor bedrijven.

17/06/2011 10:30

DEAR MEDIA

DearMedia lanceert een nieuw aanbod in de markt om bedrijven klaar te maken voor Social Media. De aanpak bestaat uit een reeks van pragmatische stappen die een organisatie doorloopt om een Social Media strategie te ontwikkelen. Van daaruit worden concrete concepten gedefinieerd, worden tools (o.a. voor Social Media monitoring) uitgerold en wordt een intern team samengesteld dat - gewapend met policies, guidelines en een degelijke opleiding - klaar is om de organisatie te vertegenwoordigen via Social Media.

DearMedia begon haar activiteiten als adviesbedrijf in online media in 2009. De klemtoon lag daarbij op digitale innovatie zoals Social en Mobile Media. In de afgelopen twee jaar werden verschillende trajecten opgezet voor grote klanten om Social Media bij hen op de werkvloer te introduceren. In die periode hielpen we klanten zoals EMI Music, Panos, Agoria, Dela, Azlan, Test Aankoop, Sanoma Magazines bij het opzetten van trajecten rond Social Media en conversation monitoring. Deze ervaring is nu gebundeld in een uitgewerkte methodologie en praktische aanpak onder de naam FireStarter, die als doel heeft om Social Media te integreren in de algemene bedrijfs- en communicatie aanpak.

De naam FireStarter is gebaseerd op een aantal concepten uit Social Media, en is tevens een metafoor om de specifieke dynamiek van Social Media te typeren. Enerzijds wordt er vaak gesproken over "Conversation Starting", de uitdaging voor organisaties om in dialoog te treden met de markt. Anderzijds beschouwen wij de conversatie als een soort "vuur". Berichten verspreiden zich via Social Media als een "lopend vuurtje" (in de goede of slechte richting). De conversatie moet "aangestoken" worden door bedrijf of klanten. De conversatie moet zo lang mogelijk "brandend" worden gehouden, maar mag niet ontaarden in een ongecontroleerde bosbrand. Een moeilijke oefening waarvoor bedrijven vandaag en morgen staan.

FireStarter bestaat uit een aantal stappen met bewezen doeltreffendheid.

- Awareness Workshops (om de organisatie voor te bereiden op het traject)

- Ontwikkeling van een Social Media Strategie (waarbij een antwoord wordt gegeven op de vragen waarom, wat, voor wie, met welk beoogd resultaat, ...)

- Vertaling in concrete Social Media Concepten: inbound (listening & engagement) en/of outbound (actief publiceren, eigen platformen, campagnes, ...)

- Opzetten van het team (listening rules, team samenstellen, ownerships toewijzen, policy en guidelines introduceren, tools kiezen en uitrollen, trainen en coachen, ...)

- Verdere begeleiding in verschillende optionele natrajecten (coaching, hulp bij dagelijks social media management, strategie follow-up, rapportering, trendwatching, ...)

DearMedia is een consulting bedrijf dat zich richt op Europese klanten. Het bedrijf werd in 2009 opgericht door Jo Caudron, met als doel om de brug te slaan tussen digitale innovatie en de traditionele bedrijfsbelangen van haar klanten. DearMedia helpt klanten bij de ontwikkeling van digitale strategieën, en is daarnaast actief bezig op vlak van Social Media, Mobile, Tablets, Location Based Services, Connected TV, ... DearMedia werkt o.a. voor Sanoma Magazines, de Europese Commissie, Deloitte, DELA, NMBS, VRT, Panos, EMI Music, Euroconsumers (Test Aankoop), Roularta, USG People, Secretary Plus, Colruyt, ERA Belgium, Boek.be, Agoria, Vlaamse Overheid.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel