Nederlandse Vereniging van Journalisten

Nieuwe structuur NVJ werpt vruchten af

vrijdag 17 juni 2011 | De nieuwe structuur van de NVJ en de nieuwe werkwijze die in het afgelopen jaar werd geïmplementeerd, beginnen vruchten af te werpen. Zichtbare successen zijn ondermeer de groei van het educatieve centrum van de vereniging, NVJ Academy, en de sterke profilering van de vereniging naar buiten toe. Vandaag behandelde de Verenigingsraad tijdens de jaarvergadering van de NVJ het plan van aanpak 2011.

De NVJ zal komend jaar haar basis verder verstevigen, waarbij ledenbehoud en een scherp profiel naar buiten belangrijke uitgangspunten zijn, zodat bestaande en nieuwe leden zich herkennen in de vereniging. Doelstellingen zijn een actieve rol in de nieuwe media, het initiëren van en deelnemen aan debatten, het journalistieke vakmanschap uitdragen en het uitzetten van onderzoeken. De vereniging komt nadrukkelijker op voor de bescherming, kwaliteit en de waarde van het journalistieke vak.

Ook zullen initiatieven worden genomen om de positie van de leden te verbeteren. Dit is deels een continu proces via het afsluiten van CAO's en gesprekken met bedrijven over de positie van freelancers, en deels beleidsmatig via meerjarige projecten, zoals de Eerlijk Deel-campagne en het "1 journalistieke CAO-project".
De NVJ helpt leden weerbaar te maken door het aanbieden van services, trainingen en cursussen. Dit gebeurt onder andere door online instrumenten aan te bieden, zoals tarieven- en salariscalculator, de ge-update freelancersmap en ook door vakinhoudelijke trainingen via de NVJ Academy.
De veranderende ledengroep maakt dat de dienstverlening wordt aangepast aan andere behoeften. Er komt een groter dienstenaanbod voor freelancers en starters.

Ideëel

Onderzoek is een van de speerpunten van de afdeling Ideëel van de NVJ. Dit gebeurt op het gebied van:

* persvrijheid (Persvrijheidsmonitor, Wob-onderzoek, ontwikkeling veiligheids-expertisecentrum);

* de journalistieke populatie (pluriformiteit, kwantitatief- en brancheonderzoek);

* het belang van de journalistieke kwaliteit, de journalistiek als ambacht;

* het belang van fatsoenlijke beloning/ waardering voor het ambacht (Eerlijk Deel-campagne & 1 journalistieke CAO-project).

De resultaten van deze onderzoeken en initiatieven worden actief onder de aandacht gebracht van politiek, andere mediaspelers, leden en publiek. Op 9 november organiseert de NVJ een conferentie naar aanleiding van een groot onderzoek naar journalistiek vakmanschap door journalist Tony van der Meulen.

Marketing en communicatie

In 2011 wordt een scherper profiel van de NVJ neergezet, zodat bestaande en nieuwe leden zich herkennen in de vereniging en erbij willen horen. Er zal effectief gebruik worden gemaakt van social media, zowel via de eigen community als via bestaande platforms. Digitale nieuwsbrieven worden meer op maat gemaakt voor de verschillende doelgroepen van de NVJ.

Collectief

Het accent komt nadrukkelijker te liggen op versterking van de besturen, een eenduidig CAO-beleid en opinie & debat. De verschillende secties zullen nadrukkelijker met elkaar gaan samenwerken in het organiseren van de debatten.
Het streven is om bij elk bedrijf of medium een bestuurslid in de sectie te krijgen, de zogenoemde ambassadeur. Juist door een steviger verankering in de sectiebesturen te krijgen, moet het mogelijk worden gemaakt sneller in te spelen op actuele ontwikkelingen in de bedrijven, maar ook wervend te zijn naar potentiële leden.

Op het arbeidsvoorwaardelijke gebied wacht een lastig jaar. Insteek tijdens CAO- onderhandelingen zal zijn dat bezuinigingen en tegenvallende rendementen niet eenzijdig verhaald kunnen worden op de arbeidsvoorwaarden. Met de uitgevers zal verder gesproken worden over één journalistieke CAO in de printsector en eenduidige inzet in de diverse CAOs.

De secretarissen zullen nog nadrukkelijker geprofileerd worden als deskundigen op het gebied van media en journalistiek. Daarmee zullen zij nog meer dan voorheen naast het vakbondsgezicht van de NVJ ook als woordvoerder en deskundige optreden.

De versterking van besturen kan haar basis vinden in de community, waar een grotere kring van actieve leden over onderwerpen wordt geïnformeerd en met de bedoeling om discussie op gang te brengen.

Freelance, NVF, Plus+ en ViP

In elk uitgeefconcept is de bijdrage van de freelancer cruciaal. Er moet dus altijd een eerlijk deel van de opbrengst voor de freelancer zijn. Acties, evenementen en website worden gevoerd onder de noemer Eerlijk Deel-campagne. In 2011 wil Freelance/NVF in een vroeg stadium in gesprek gaan met directies van uitgevers en opdrachtgevers over de uitwerking van de Eerlijk Deel-campagne.

De sectie Vers in de Pers (ViP) groeide in 2010 met maar liefst 17 procent. De sectie is zichtbaar tijdens grote evenementen die zij organiseert, zoals de Nacht van de Journalistiek. Ook de sectie Plus+ is sterk gegroeid (+17 procent) en heeft vooral een bindend karakter en bewaakt de pensioenproblematiek.

Daar waar onderlinge versteviging tussen de secties waardevol kan zijn, moet dat benut worden, zoals bij coaching door Plus-leden aan ViP-leden, of door sectie Dagblad en Freelance samen te laten werken bij een evenement.
Samenwerking wordt gezocht daar waar breder belang dan alleen journalistieke belang ligt: Auteursrecht en ondernemersbelangen. Dit gebeurt door deelname in Stichting Platform Makers, FNV zelfstandigen en FotografenFederatie waar zzp-belangen of specifieke belangen zoals foto- of auteursrecht worden behartigd.

NVJ Academy

De als deeltijd opleidingsinstituut geaccrediteerde NVJ Academy maakt een sterke groei door. In 2009 werden 16 cursussen bezocht door 170 deelnemers, in 2011 zullen dit naar verwachting 515 deelnemers zijn aan 42 cursussen. Er komt en onderzoek naar de manier waarop NVJ Academy aan een breder publiek kan worden aangeboden.

Advocaten en juristen

Nieuwe diensten zullen zijn gericht op zzp-doelgroepen. Verder zal het Reglement, dat omschrijft op welk juridisch advies de leden recht hebben, worden afgerond. Vervolgens kan bepaald worden op welke gebieden het advies eventueel kan worden uitgebreid, en met welk tempo dit te realiseren is.

Freelancers ondernemersadvies

Het belangrijkste project is het ontwikkelen van freelancers ondernemersdiensten. Hierin worden diensten aangeboden met betrekking op de start en opzet van de onderneming, marketing, branding en klantenwerving. Een tweede project is het ontwikkelen van relevante producten, zoals de plagiaatdienst en relevante kortingen op fotomateriaal. Het derde project is het uitzetten van een brancheonderzoek.

Villamedia

Het organisatieonderdeel Villamedia omvat een uitgeverij die verantwoordelijk is voor de uitgave van het tijdschrift Villamedia magazine, de website Villamedia.nl en de website community.villamedia.nl.
In 2011 liggen de speerpunten bij het aanscherpen van de redactionele formule van de website en het tijdschrift. Dat zal leiden tot een aanpassing van de homepage van villamedia.nl waarbij de eigen content nadrukkelijker onder de aandacht wordt gebracht. Verder worden onderdelen van de community beter gepresenteerd op de pagina vacatures. De cv-databank wordt nadrukkelijker onder de aandacht van adverteerders gebracht.