Nederlandse Vereniging van Journalisten

Iens en de lessen in online ondernemen

vrijdag 17 juni 2011 | Iens Boswijk is oprichter van Iens restaurantsite Iens.nl. Tijdens de Grote Freelancersdag op 17 juni gaf ze enkele tips over online ondernemen. `Ik raad freelancers met een eigen website aan om AdSense in te zetten. Alle kleine beetjes helpen.'

Het cultinaire platform www.iens.nl begon in 1998 als lokale restaurantgids. Oprichter Iens Boswijk startte met een eerste investering van 200.000 gulden. Een deel van die investering ging naar de proevers die ze rekruteerde om restaurants te keuren in Amsterdam en Rotterdam. Haar plannen, vastgelegd in een businessplan, was duidelijk. Ze wilde groot worden en landelijk opereren. `Maar als ik één ding mocht overdoen, dan zou ik het internetgedeelte in het begin veel beter hebben aangepakt. De grootste kostenpost is internet, de techniek is voortdurend in ontwikkeling.'
Inmiddels is ze gestopt met de geprinte uitgaven van de restaurantgids en is ze volledig overgestapt op internet. `Je hoeft nu geen gids meer mee te nemen onderweg om een restaurant te kiezen, we hebben tablets en apps die mensen mee kunnen nemen. Ik verwacht echter niet dat het mobiele netwerk de website zal vervangen. De verhouding ligt nu op 10 procent mobiel netwerk en 90 procent website.'

Iens.nl heeft een jaaromzet van een miljoen euro. De site wordt bezocht door 700.000 unieke bezoekers per maand. Inkomsten worden verkregen door onder meer het verkopen van diensten, zoals online-reserveringen, en advertenties. Onverkochte pagina's worden ingevuld door Google AdSense. `Ik raad freelancers met een eigen website aan om AdSense in te zetten. Al krijg je duizend bezoekers per maand, alle kleine beetjes helpen. Wij zijn er zo'n zeven jaar geleden mee gestart en dat leverde ons zo'n 2000 euro per maand op. Dat vind ik serieus geld. Als het goed werkt, heb je er al snel het onderhoud van je website eruit.'