Nederlandse Vereniging van Journalisten
Datajournalistiek: een krachtig visueel verhaal vertellen
vrijdag 17 juni 2011 | Hoe krijg je door betere toegang tot gegevens
een sterker onderbouwd verhaal of een ander licht op de zaak? Laura
Wismans, themavoorzitter datajournalistiek van het Stimuleringsfonds
voor de Pers en projectmedewerker bij het project VolgMijnStem van
stichting Het Nieuwe Stemmen, gaf tijdens de Grote Freelancersdag op 17
juni een workshop Datajournalistiek.
Een stadskaart van Londen uit circa 1850 laat een overzicht zien van de
cholera-uitbraken in die tijd. Te zien is dat de ziekte zich
concentreert in enkele wijken. De kaart geeft inzicht in de oorzaak van
de uitbraak: slechte riolering. `Door data te gebruiken, namelijk het
aantal ziektegevallen en de locaties van pompinstallaties, en die te
visualiseren kwam de conclusie van slechte rioleringen naar boven,'
zegt Laura Wisman.
Datajournalistiek is een hot item. Sommige mensen noemen het een nieuwe
vorm van journalistiek, andere vinden het een hype. Zeker is dat nieuwe
technieken veel voor de journalistiek kunnen betekenen. In
datajournalistiek komen vier specialiteiten samen: programmeurs die
data binnenhalen, statistici die cijfers interpreteren, grafisch
ontwerpers en journalisten. `Bovenal journalisten,' zegt Wisman, `want
zij leren de juiste vraag te stellen.'
In Nederland bestaat het fenomeen datajournalistiek nog nauwelijks,
terwijl in het buitenland kranten als The Guardian en New York Times
datajournalistiek al een tijdje hebben omarmd. `Maar wij kunnen het
ook. Er zijn genoeg tools te downloaden die je op weg helpen.'
Allereerst moet je data omhoog weten te helen. Hoe je dat doet, hangt
af van het soort informatie wat je zoekt, maar je kunt hierbij denken
aan Wob-verzoeken, CBS-statistieken, datastores en open data labs.
Om data te verwerken zijn er handige instrumenten beschikbaar die
makkelijk te downloaden zijn, bijvoorbeeld Tableau; Many Eyes; Wordle
(Word Clouds); UMapper (kaarten) en Impure.
Datajournalistiek was een van de vijf workshops die de bezoekers aan de
Grote Freelancersdag op 17 juni konden volgen. De andere workshops
waren:
Social Media - Lees ook het artikel Twitteren voor fotografen
Slim zoeken op internet - Lees ook het artikel Google zoekhulpjes
Starten als freelancer - Lees ook het artikel Starten als freelancer
Freelancen = ondernemen - Lees ook over de komende cursuscyclus