Ingezonden persbericht


ABN AMRO opnieuw favoriet voor lening

Tweede overwinning op rij in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een lening, is de kans het grootst dat ze die het liefst bij ABN AMRO afsluiten. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in mei uitvoerde. Het is de tweede overwinning op rij voor ABN AMRO en ook de rest van de top drie is gelijk aan die van november 2010. De respondenten gaven in totaal 248 individuele beoordelingen over 64 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Alle organisaties in de top drie winnen aan online vindbaarheid vergeleken met zes maanden eerder. Het bezoek aan ABNAMRO.nl is het meest gestegen: van 35% van de respondenten in november 2010 naar 69% in mei 2011. De website behaalt eerste plaatsen op de thema's Web Imago en Vertrouwen. Koos zes maanden eerder nog 15% van de respondenten voor een lening van ABN AMRO, nu is dit aandeel gestegen naar 27%.

De Rabobank eindigt opnieuw op de tweede plaats, maar met een hogere Web Performance Score dan in november 2010. De online vindbaarheid stijgt van 35% naar 46%. Rabobank.nl behaalt opnieuw eerste plaatsen op de thema's Gebruiksvriendelijkheid en Kwaliteit. 8% van de respondenten wijst de Rabobank op basis van de oriëntatie aan als favoriet.

De website van ING wordt door 40% van de respondenten geraadpleegd tijdens het onderzoek. Alle bezoekers besluiten na de eerste indruk om door te klikken op de website. ING.nl behaalt dan ook een goede score op het thema Eerste Indruk en doet het ook goed op Vertrouwen en Informatiewaarde. Ook ING wordt door 8% van de respondenten als favoriet aangewezen.

Web Performance Scan
WUA! nodigde 48 respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een lening van zo'n 10.000 euro. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: mei 2011
Case: 'U wilt een lening afsluiten van ongeveer E10,000. Ga op het internet op zoek naar een aanbieder die dit kan realiseren.' Aantal respondenten: 48
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 52,1% vrouw, 47,9% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Randstad
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: november 2011

Noot voor de redactie (