Ingezonden persbericht


Gastheer Greenport Aalsmeer
Zomerconferentie Greenport Holland 2011 in teken van Topadvies

Met de promotiefim van Bloomin'Holland kreeg de zomerconferentie Greenport Holland 2011 op donderdag 16 juni jl. het startsein. Bloomin'Holland moet het innovatieve centrum en het hart van de tuinbouw worden. Een plek waar ondernemers, publiek, ideeën en trends bij elkaar komen. Een hoogwaardige omgeving waar de passie voor bloemen, groente en fruit vanzelfsprekend is.

De Zomerconferentie Greenport Holland 2011 stond aan de vooravond van de officiële uitreiking van het Topadvies Tuinbouw & Uitgangsmaterialen aan minister Verhagen van EL&I.

Timo Huges lichtte als voorzitter van het Topteam al wel een tipje van de sluier op door kort in te zoomen op de 7 actielijnen waaruit dat advies "Bron voor groene economie" bestaat:


1. Verdubbelen groei toegevoegde waarde door nieuw verdienmodel
2. Wereldleider in internationaal ondernemerschap
3. Internationaal topcentrum voor kennis, onderzoek en onderwijs
4. Meest duurzame sector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen ter wereld
5. Optimale ruimte en infrastructuur voor de gehele keten
6. Een sterk imago en sterk internationaal merk
7. Een slagvaardige en verantwoordelijke sectororganisatie

Uit handen van het Topteam kreeg voorzitter Loek Hermans van Greenport Holland het sectoradvies Tuinbouw & Uitgangsmaterialen aangereikt. Foto vlnr: JanWillem Breukink (Incotec), Loek Hermans (Voorzitter Greenport Holland), Timo Huges (FloraHolland), Ernst van den Ende (WUR).

Voorzitter Greenport Holland Hermans:
"Samen agenda uitvoeren"
Loek Hermans zet zich als voorzitter van de Vereniging Greenport Holland in om de topagenda voor de tuinbouwsector, samen met kennisinstellingen en overheden, tot een tot succes te maken. In zijn reactie ging hij in op de kansen, maar vroeg ook aandacht voor de economische effecten van de EHEC-crisis in de voedingstuinbouw en -handel. Hij kondigde de consumentenactie "kom op!' aan. Op 23 juni worden in de grote steden komkommer-smoothies aan geboden aan het publiek.

Toppers aan het woord

Drie topondernemers van Inova Fruit, Schreurs en Studio Roosegaarde hielden vervolgens inspirerende presentaties, ieder vanuit hun eigen vakdiscipline.

Inova Fruit

Inova Fruit ontwikkelt, onderzoekt en introduceert nieuwe smaakvolle, gezonde en duurzaam te telen hardfruit rassen. Het voldoen aan de smaakvoorkeur van de consument staat daarbij centraal. Daarnaast investeert Inova Fruit bv een belangrijk deel van haar inkomsten in de ontwikkeling van (duurzame) ziekteresistente fruitrassen. Junami, "de allerlerlekkerste appel die je ooit proefde" aldus dagvoorzitter Pieter Litjens, wordt door Inova Fruit bv in de markt gezet. De resultaten van sponsoring liet Karel van der Linde o.a. zien door alle aanwezigen een filmpje te presenteren van het programma "Help, ons kind is te dik". ?????? www.inovafruit.nl

Schreurs

De consument wil een bloem met een prachtige kleur en vorm, een lange levensduur en een delicate geur. Bloemisten hebben rozen nodig die lang houdbaar zijn en met voorkeur weinig of geen doornen. De handel zoekt naar een soorten die makkelijk zijn te transporteren en die goede kenmerken hebben voor de handel. En de kweker wil een plant dat resitent is tegen ziektes en die veel kan produceren tegen lage energie kosten. Met 'Red Naomi Rose' komt Scheurs als veredelaar tegemoet aan alle bovengenoemde karakteristieken. Met het promotiefilmpje "garantie voor 10 dagen liefdesgeluk" sloten Leon Buskermolen en Paul Poelstra hun presentatie af. www.schreurs.nl

Daan Roosegaarde Studio's

De presentatie van Christiaan Jansen was het voorbeeld van de gewenste cross-overs uit het Topadvies tussen de creatieve industrie en de tuinbouwsector. Met het voorbeeld van LOTUS 7.0 toonde hij de toepasbaarheid aan van de ontwikkelingen in de kunst voor de glastuinbouw. LOTUS 7.0 is een kunstwerk bestaande uit een muur van "slimme" folie dat in reactie op licht, warmte of menselijk gedrag zich open en dicht kan vouwen. http://www.studioroosegaarde.net

Cross-over Arbeidsmarkt en Onderwijs
Studenten INHOLLAND interviewden tijdens de conferentie de gasten en vroegen hun hoe de tuinbouwsector er in 2015 uitziet? Waarom is de tuinbouwsector voor studenten interessant?

Op youtube zijn de filmpjes te bekijken onder 'zomerconferentie Greenport Holland'.

http://www.youtube.com/results?search_query=zomerconferentie+greenport+holland&aq=f


---