Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 17 juni 2011

KNV: Topteam Logistiek geeft geïnspireerde impuls aan innovatie

Vanmiddag presenteerde het Topteam Logistiek haar adviesrapport 'Partituur naar de top' aan het kabinet. Werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer onderschrijft de belangrijkste conclusies uit het rapport en plaatst enkele kanttekeningen.

De adviezen van het Topteam geven een mooie impuls aan innovatie. Belangrijk, want de Nederlandse logistieke sector is mondiaal toonaangevend. Het Topteam Logistiek geeft aan hoe de sector haar koppositie kan versterken. Goede achterlandverbindingen zijn wat KNV betreft van cruciaal belang. Deze verbindingen moeten er in de komende decennia voor zorgen dat Nederland een vestigingslocatie blijft die vervoersstromen aantrekt.

E-freight en E-customs
In het advies van het Topteam Logistiek ligt de nadruk op elektronische dataverwerking voor de aansturing van goederenstromen. De elektronische vrachtbrief doet wereldwijd haar entree en Nederland is hierin koploper. KNV onderschrijft het belang en de voordelen van elektronische afwikkeling, en is bijzonder verheugd met de speciale aandacht die het Topteam schenkt aan het digitaliseren van douaneprocessen. KNV wijst op de noodzaak om internationale afspraken te moderniseren.

Alle vervoerswijzen zijn nodig, maar synchromodaal is geen toverwoord KNV onderkent dat alle vervoersmodaliteiten optimaal en flexibel moeten worden ingezet. Echter, dat betekent niet dat, zoals het rapport suggereert, concurrentie tussen de afzonderlijke vervoerswijzen tot het verleden behoort. Iedere modaliteit heeft zijn sterke en zwakke punten. Het spoor is aantrekkelijk voor vervoer van goederen over lange afstanden vanwege duurzaamheid en een lage CO2 uitstoot.

Klanten bepalen de keuze van hun vervoersmodaliteit op basis van prijs. Voor de juiste keuze moet de prijs een goede weerspiegeling van kosten geven. KNV ondersteunt daarom het principe, waarbij kosten van infrastructuurgebruik en de zogenaamde externe of milieu kosten eveneens worden beprijsd. Europese wetgeving en het zogenaamde Eurovignet voor het internaliseren van externe kosten, zijn hiervoor geëigende middelen.

Achterland verbindingen als achilleshiel
De ontwikkeling van de logistiek sector in Nederland staat of valt met de kwaliteit van de verbindingen tussen Nederlandse havens en het Europese achterland. KNV is blij dat de knelpunten in de spoorinfrastructuur op internationale corridors door het Topteam worden erkend.



Ingezonden persbericht