Eerste Business to Business beoordelingssite VendorRator.com online

Persbericht van VendorRator

Vandaag is de eerste Business to Business beoordelingssite van Nederland online gegaan. VendorRator.com geeft bedrijven de mogelijkheid hun leveranciers te beoordelen en nieuwe leveranciers te vinden. Alle informatie is vrij toegankelijk en eenvoudig te delen over de verschillende sociale business netwerken, zo is er een volledige integratie met Twitter en LinkedIn.

Het beoordelen op de website gebeurt op zes gebieden, in het bedrijfsleven ook wel Key Performance Indicators (KPI's) genoemd: risico, commerciële aspecten, duurzaamheid, kwaliteit, logistiek, technologie en innovatie. Hierdoor ontstaat een eenvoudig overzicht van de prestaties van deze leverancier (vendor) in de praktijk. Ook kunnen bezoekers collega's of afdelingen uitnodigen om een bepaalde leverancier te beoordelen. Daarnaast geeft de aanvullende bedrijfsinformatie een snel en duidelijk 360 graden beeld van de leverancier. VendorRator is daardoor een handige tool bij leveranciersselectie en benchmarking.

"Het is geweldig om het enthousiasme uit de community te zien", aldus Roy de Brouwer commercieel directeur van VendorRator.com, "We zijn net online en hebben al honderden leveranciers met beoordelingen in de database en de teller loopt door!"

Onafhankelijk
Omdat de beoordelingen worden uitgevoerd door medewerkers van bedrijven wordt het beoordelingsproces volledig onafhankelijk. Organisaties kunnen op geen enkele wijze de ratings beïnvloeden. Om de kwaliteit van de ratings hoog te houden, wordt deelnemers gevraagd om zich aan te melden met een LinkedIn-account. Zo kan worden geverifieerd of deze personen daadwerkelijk werkzaam zijn bij de organisatie die ze noemen en of ze ook werkzaam zijn in de door hen genoemde functie. Geverifieerde stemmen tellen dan ook zwaarder dan niet-geverifieerde stemmen. De persoonsgegevens worden echter alleen op de site zichtbaar gemaakt als de persoon in kwestie dat zelf wenst, in de basis is het beoordelen anoniem.

In de toekomst
"Dankzij onze samenwerkingsverbanden kunnen we al uitgebreide bedrijfsinformatie leveren over leveranciers. Hier moet je denken aan de beoordelingen zelf, maar ook aan bedrijfsgegevens, nieuws en sociale media. Maar deze Beta is slechts het begin", aldus Roy de Brouwer, "we hebben al een draaiboek klaar liggen voor een aantal webservices die we in de toekomst gaan aanbieden. Hier moet je denken aan financiële gegevens, credit ratings beslissingsmakers die tekenbevoegd zijn, verdere integratie met LinkedIn, het exporteren van volledige lijsten, etc. en dat alles kosteloos. We zijn nu nog met een aantal partijen in overleg, maar we willen vooral pragmatisch blijven. We kijken gewoon wat aanslaat en wat niet. Nederland wordt de test case en we gaan volop experimenteren!"

Business model
VendorRator is een initiatief van VendorLink, een specialist op het gebied van Spend -en Vendormanagement. "Het is een eenvoudige manier om organisaties kennis te laten maken met vendorrating en als bonus een leuke tool voor het maken van een long list", aldus Maarten de Ru, technisch directeur van VendorLink en mede initiatiefnemer van VendorRator. "We pretenderen hiermee geen Gartner of Forrester te zijn, maar we denken wel dat de user generated content een mooie indicatie geeft van het inkoperssentiment in Nederland."

Marketing strategie
"VendorRator is onderdeel van een uitgebreide
content-marketing-strategie voor VendorLink", aldus Gertjan van Hardeveld, marketing manager "De doelgroep krijgt gratis content die hen helpt hun werk net een beetje makkelijker te maken. Op deze manier bouwen we een community en creëren we goodwill. En waar VendorRator.com beperkt is in zijn functionaliteit, biedt Vendorlink met al haar aanvullende mogelijkheden uitkomst.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*

Links:
http://www.vendorrator.com



Razende Robot Reporter