ChristenUnie


Peter van Dalen: IJzeren Rijn op lange baan!

Peter van Dalen: IJzeren Rijn op lange baan!

maandag 20 juni 2011 08:46 Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) wil de plannen voor de aanleg van de IJzeren Rijn op de lange baan schuiven. Van Dalen zei dit tijdens een bijeenkomst met de Transportcommissie van het Europees Parlement in Aken. Van Dalen: ,,Begin juli hervatten België en Nederland het overleg over de aanleg van de IJzeren Rijn, een goederenspoorlijn van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied dwars door Limburg. Een kosten/baten analyse van de Universiteit Leuven, een onverdachte bron dus, heeft aangetoond dat de baten van die lijn de komende tientallen jaren niet op wegen tegen de kosten. Daar komt bij dat net te zuiden van de Nederlandse grens in België al een prima goederenspoorlijn ligt met voldoende capaciteit, de zogeheten Montzenroute. Laten de Belgen eerst die lijn maar eens volop benutten alvorens een nieuwe spoorlijn aan te leggen. Geld voor infrastructuur is immers erg schaars, zowel in België als in Nederland."

In 2005 heeft het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag bepaald dat België recht heeft op de aanleg van de IJzeren Rijn route. België mag volgens dit bindende besluit ook het te bouwen tracé aanwijzen maar moet wel voor circa 60% van de totale kosten opdraaien. Nederland heeft die uitspraak van het Arbitragehof erkend, maar België wil nu nieuwe onderhandelingen onder andere over de verdeling van de kosten. Van Dalen erkent het recht van België op de spoorlijn maar stelt voor de plannen zeker een jaar of tien in de ijskast te zetten. ,,Door de economische crisis moet iedere overheid drie keer nadenken waar in wat voor infrastructuur geld wordt gestoken. Waarom zouden zowel België als Nederland dat schaarse geld gebruiken om een niet-urgente goederenspoorlijn te bouwen?"

IJskast

Bovendien wordt volgens de Europarlementariër naar verwachting de capaciteit van de Montzenroute pas in 2030 ten volle benut. ,,En op de Betuwelijn is ook nog voldoende spoorruimte beschikbaar voor vervoer naar het Ruhrgebied, zeker wanneer Duitsland eindelijk eens een begin maakt met de aanleg van het derde spoor bij Emmerich. Daarom stel ik voor dat minister Schultz en haar Belgische collega begin juli de agenda trekken om een afspraak te maken voor 2020. Misschien is tegen die tijd een gesprek over de aanleg van de IJzeren Rijn wel nuttig en nodig. Nu zeker niet, noch voor België en zeker niet voor Nederland", aldus Peter van Dalen, Vicevoorzitter van de Transportcommissie in het Europees Parlement.

Eurofractie
Transport