Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF: Stel experiment vrije tandartsprijzen uit

21 juni 2011
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil voorkomen dat minister Schippers al op 1 januari 2012 start met een driejarig experiment waarbij tandartsen zelf hun prijzen mogen bepalen. NPCF-directeur Wilna Wind: 'De patiënt beschikt voor 1 januari 2012 zeker niet over de informatie die hij nodig heeft om de kwaliteit van zijn tandarts te beoordelen. De invoer van vrije prijzen komt een jaar te vroeg.'

Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Op z'n vroegst in 2013 is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Wilna Wind: 'Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding. Zonder deze informatie gaat het systeem van vrije prijzen niet werken'.

Resultaten meldactie
De huidige tandartsenzorg laat te wensen over. Uit een recente NPCF-meldactie blijkt dat tandartsen hun patiënten onvoldoende informeren over behandelingen en prijzen.


* Meer dan de helft van de 2200 respondenten krijgt bij een vervolgbehandeling geen plan met de verschillende behandelmogelijkheden en een prijsopgave.

* De voorlichting over de mogelijke bijwerkingen van een verdoving laat te wensen over. Het merendeel van de respondenten (53%) wordt hierover niet geïnformeerd.

* Hetzelfde geldt voor het gebruik van geneesmiddelen of het informeren naar de gezondheidstoestand van de patiënt. Slechts een derde van de respondenten geeft aan dat er bij de controle of behandeling wordt gevraagd naar de gezondheid en eventueel gebruik van geneesmiddelen.

De NPCF vindt dat de tandartsen op deze punten heel snel moeten verbeteren. 'Mensen melden dat ze onaangenaam werden verrast met torenhoge rekeningen of dat ze heftige ingrepen kregen waar ze vooraf onvoldoende over werden geïnformeerd. Als we straks een systeem hebben van vrije prijzen mogen we van tandartsen verwachten dat ze de patiënt beter gaan informeren, vooral over verschillende behandelmogelijkheden en de kosten daarvan.' zegt Wind.

Brief aan de minister

De NPCF dringt er in een brief aan de Vaste Kamercommissie VWS op aan om een jaar te wachten met het invoeren van het experiment met vrije prijzen. Uitstel draagt volgens de NPCF bij aan de motivatie van tandartsen om nu serieus aan de slag te gaan maken met het beschikbaar stellen van kwaliteitsinformatie voor de patiënt.

De NPCF heeft inmiddels weten te voorkomen dat het experiment vijf jaar gaat duren. Twee jaar vindt de NPCF lang genoeg en het houdt bij de tandartsen de druk op de ketel om verbeteringen door te voeren en informatie met de patiënt te delen. Als na twee jaar onvoldoende voortgang is bereikt, moet het mogelijk zijn om weer terug te vallen op het huidige systeem met maximumprijzen.

Bijlagen
o Factsheet meldactie 'Waaraan herken ik een goede tandarts' o Ervaringen van patiënten met tandartsenzorg

Zie het origineel