Van Gogh Museum


* Arrangementen

Van Gogh Museum Amsterdam

Amsterdam, 21 juni 2011

Van Gogh in Antwerpen en Parijs. Nieuwe inzichten

Was Vincent van Gogh vooral een impulsief genie? Hoe doorstaan Van Goghs kleuren de tand des tijds? En heeft Van Gogh tóch zijn broer Theo geschilderd? De zomertentoonstelling Van Gogh in Antwerpen en Parijs. Nieuwe inzichten van het Van Gogh Museum is opgebouwd rondom de resultaten van intensief onderzoek naar 93 schilderijen van Van Gogh uit zijn Antwerpse en Parijse periode. Van Goghs groei als kunstenaar was spectaculair. In korte tijd veranderde hij van een realistische schilder met een beperkt, somber kleurenpalet in een modernistische kunstenaar die zich uitdrukt met brutale penseelstreken en heldere, felle kleuren. Te zien tot 18 september 2011.

Wie vragen stelt, vindt soms onverwachte antwoorden. Oude en vertrouwde kunstwerken komen in een ander daglicht te staan, dat houdt de blik scherp. Vandaar dat het Van Gogh Museum voortdurend zijn eigen collectie onderzoekt. Ook om te achterhalen hoe de collectie het beste onderhouden kan worden voor toekomstige generaties. Voor dit onderzoek is de samenwerking met technische deskundigen en natuurwetenschappers steeds belangrijker geworden. Het Van Gogh Museum loopt hierbij voorop.

Hoogtepunten en verrassingen uit jarenlang kunsthistorisch en materiaal-technisch onderzoek vormen de basis voor de tentoonstelling Van Gogh in Antwerpen en Parijs. Nieuwe inzichten. Over het verblijf van Vincent van Gogh (1853-1890) in deze steden was voorheen minder bekend omdat Van Goghs correspondentie toen relatief beperkt was. Aan de hand van 54 werken is echter te zien op welke manier Van Goghs spectaculaire artistieke ontwikkeling zich voltrok tussen 1885 en 1888. Dat proces verliep zeker niet rechtlijnig. Hoe experimenteerde hij? Soms deed hij twee stappen vooruit en dan weer één terug â of opzij.

Van Gogh wordt vaak gezien als een impulsief genie. Zonder enige planning en vooropgezet idee zou hij spontaan aan het werk zijn gegaan. Onder het verfoppervlak blijkt iets anders, namelijk hoe zorgvuldig hij zich vaak voorbereidde. Maar Van Gogh had niet alles onder controle. In Antwerpen en Parijs gebruikte hij een nieuw assortiment van tubeverven in levendige kleuren. Hij realiseerde zich helaas niet dat sommige verven niet duurzaam waren en aan kleur zouden inboeten. Door reconstructies is nu bekend hoe de schilderijen zijn veranderd en misschien nog altijd aan verandering onderhevig zijn.

De onderzoekers stuitten ook op nieuwe inzichten als het gaat om datering van Van Goghs werk. Zo bleek de aanname dat Van Goghs versleten arbeidersschoenen nog uit zijn vroege tijd in Nuenen zouden stammen, niet te kloppen. Ontdekt is dat het schilderij van latere datum moet zijn omdat onder het werk een Parijs stadsgezicht verborgen blijkt te zitten. Ook kwam men erachter dat de locatie van het park dat Van Gogh afbeeldde in zijn bekende De Tuin der geliefden niet in het dorp Asnières ligt, zoals men dacht, maar in het Parijse Montmartre. Â

In Antwerpen wilde Van Gogh geld verdienen. Hij dacht daarbij vooral aan de verkoop van portretten. Om serieus genomen te worden als professional besloot hij zelfs tot een make-over en liet zijn verwaarloosde gebit opknappen. Het mocht niet baten en Van Gogh vertrok naar Parijs waar zijn broer Theo woonde. Van Gogh maakte er talrijke zelfportretten en volgens de heersende opinie zou hij Theo, zijn steun en toeverlaat, nooit geschilderd hebben. De twee broers leken echter veel op elkaar. Het onderzoeksteam van het museum vermoedt nu dat een van de âzelfportrettenâ van Van Gogh waarschijnlijk toch een portret van zijn broer Theo is.

De resultaten van dit onderzoek van Louis van Tilborgh en Ella Hendriks, m.m.v. Margriet van Eikema Hommes en Monique Hageman, zijn gepubliceerd in een bestandscatalogus van meer dan 600 paginaâs: Vincent van Gogh, Paintings 2. Antwerp & Paris, 1885-1888.

Â

---