Van Gogh Museum

Amsterdam, 21 juni 2011

Van Goghs atelierpraktijk: hergebruik van doeken

CSI: Amsterdam. Het Van Gogh Museum presenteert jaarlijks de resultaten van het technische en kunsthistorische onderzoek dat het museum uitvoert in samenwerking met Shell en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Aan de hand van vijf schilderijen van Vincent van Gogh is nu te zien hoe de kunstenaar zijn doeken overschilderde en hergebruikte. Wat zit er bijvoorbeeld verborgen onder zijn schilderij Zittend naakt meisje? Te zien tot 10 juni 2012.

Van voorjaar 1886 tot begin 1888 woonde en werkte Vincent van Gogh (1853-1890) in Parijs. Hij maakte er kennis met het werk van vooruitstrevende kunstenaars, waaronder de impressionisten. In deze relatief korte tijd experimenteerde hij naar hartenlust met uiteenlopende schilderstijlen. Daarbij probeerde hij verschillende materialen en technieken uit. Het blijkt dat hij regelmatig doeken opnieuw gebruikte. Schildersbenodigdheden waren kostbaar, veel kunstenaars moesten hier zuinig mee omspringen.

Julien Tanguy, ook geportretteerd door Van Gogh, was een geliefde verfleverancier voor Parijse avant-gardisten. Allemaal haalden ze bij Tanguy goedkope materialen, vaak op de pof. Tanguyâs echtgenote wilde een einde maken aan deze royale gewoonte van haar man. Tot ongenoegen van Van Gogh, die hierover schrijft in een brief aan zijn broer Theo uit 1887: â(â¦) Zijn vrouw, die oude heks, kreeg in de gaten wat er gaande was en heeft er een stokje voor gestoken. Toen heb ik de vrouw van Tanguy uitgescholden en gezegd dat het hààr schuld was als ik niets meer bij hen kocht. Père Tanguy is verstandig genoeg om zijn mond te houden en zal toch doen wat ik hem vraag. Maar met dat alles is het werken niet erg makkelijk.â

Het was een van de redenen waarom Van Gogh zijn doeken hergebruikte. De manier waarop hij dat deed varieerde. Soms schraapte hij de voorstelling af, of begon op de achterzijde aan een nieuw werk. Ook schilderde hij regelmatig over de eerste voorstelling heen. Onder het huidige werk gaat dus soms een verrassing schuil. In de tentoonstelling is te zien welke ontdekkingen de onderzoekers deden toen ze van Goghs Zittend naakt meisje, Mand met viooltjes, Gezicht vanuit Theoâs appartement, Bosgezicht en Zelfportret met pijp onder de loep namen, ondermeer door het gebruik van röntgenopnames en pigmentanalyses.Â

Met de modernste technieken kunnen de onderzoekers op een steeds geavanceerdere manier aan âschatgravenâ doen. Bovendien wordt duidelijk in welke staat een schilderij verkeert. Zo is Ella Hendriks, senior restaurator van het Van Gogh Museum, nu tot de conclusie gekomen dat Van Goghs Mand met viooltjes (1887) te kwetsbaar is om nog te reizen. Van Gogh schilderde het stilleven over een witte ondergrond die niet volledig droog was, waardoor krimpscheuren ontstonden. Nu is te zien hoe de ondergrond door deze scheuren âkruiptâ en zich zelfs verspreidt over het vernis heen. Het is een proces dat, ook nadat het schilderij gevernist werd in 1932, verder ging. Onbekend is of dat nog steeds het geval is.

Hendriks: âToen ik dit schilderij voor het eerst onder ogen kreeg, was me meteen duidelijk dat we meer moesten weten over de conditie ervan. Nu de onderzoeksresultaten van onze collegaâs uit de laboratoria van Shell en RCE er liggen, hebben we een idee over de oorzaak van het verval. Verder onderzoek is nu nodig om het verloop van het proces van verval te begrijpen. Ik wil weten of de grondlaag nog steeds in beweging is, en zo ja, of ik iets kan doen om dat proces te vertragen of te stoppen. Voor mij heeft de keuze van Van Gogh dus nog een staartje gekregen.â

De ontdekkingen van de onderzoekers zijn ook te volgen via de blog www.vangoghsatelierpraktijk.nl.

---