GroenLinks
Driepuntenplan: Geef jonge leraren een goede start

Dinsdag 21 juni 2011, 16:49u - Jesse Klaver

GroenLinks Tweede-Kamerlid Jesse Klaver vraagt dinsdag tijdens het Kamerdebat over leraren staatssecretaris Halbe Zijlstra om meer aandacht voor beginnende leraren. Terwijl er een groot lerarentekorten dreigt, komen beginners nu niet aan de bak. Scholen durven in deze tijd van bezuinigingen geen vaste contracten uit te schrijven en bezuinigen zelfs op hun personeel.

Klaver: "Een kwart van de jonge leraren gaat binnen 5 jaar het onderwijs weer uit. Sommigen beginnen überhaupt niet, omdat ze niet aan de bak komen. Dat is bizar, als je ziet dat de vergrijzing nog steeds doorzet en er een gigantisch lerarentekort dreigt."

Klaver presenteert een driepuntenplan aan de staatssecretaris:


1. Begeleid starters. Scholen moeten gestimuleerd worden meer tijd vrij te maken voor begeleiding van startende docenten. Slechts 42% is tevreden over de begeleiding. Goede leraren moeten tijd krijgen om beginnende leraren te begeleiden. GroenLinks wil het geld dat de staatssecretaris heeft gereserveerd voor prestatiebeloning gebruiken om tijd voor begeleiding te scheppen.


2. Geef starters een goed contract. Beginnende leraren moeten sneller een vast contract krijgen. Op dit moment zijn beginnende leraren nog te lang aan het werk als tijdelijke krachten en banenpoulers. In 2011 hebben basisscholen 12% minder besteed aan onderwijzend personeel en middelbare scholen 16% minder, om zich in te dekken tegen bezuinigingen op onderwijs. Vooral in krimpgebieden komen beginnende leraren niet aan een baan. Scholen in krimpgebieden, zoals Zeeland, Groningen en Zuid-Limburg, moeten geld krijgen om tijdelijk extra leraren aan te nemen. Hierdoor zijn deze scholen bestand tegen vergrijzing. En hebben beginnende leraren kans op werk.


3. Geef starters tijd voor scholing. Beginnende leraren moeten in hun eerste jaar kunnen worden ontlast wat betreft neventaken, om opleidingen te kunnen volgen. Nu zie je vaak dat juist beginners de meeste extra taken hebben. Juist in het begin kost het voorbereiden van lessen extra tijd en valt er ook voor de leraar veel te leren. Hier moet ruimte voor zijn. Vergaderingen, het organiseren van buitenschoolse activiteiten en administratie moeten dan een stukje minder.