Ingezonden persbericht


Independer.nl verovert koppositie in onderzoek naar inboedelverzekeringen

ING favoriete verzekeraar in online onderzoek van WUA!

Independer.nl komt als beste website voor een inboedelverzekering naar voren in de Web Performance Scan van WUA!. Het online onderzoek werd in mei voor de vierde keer uitgevoerd. ING daalt naar de tweede plaats, maar wordt nog steeds door de meeste respondenten als favoriete verzekeraar aangewezen. De respondenten gaven in totaal 205 individuele beoordelingen over 50 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Independer.nl scoort op vrijwel alle onderzochte thema's hoger dan in november 2010. De online vindbaarheid steeg van 27,5% naar 35%. De website behaalt vervolgens eerste plaatsen op de thema's Eerste Indruk, Kwaliteit en Vormgeving. Uiteindelijk zou 12,5% van de respondenten het liefst een inboedelverzekering via Independer.nl willen afsluiten.

40% van de respondenten bezoekt de website van ING tijdens de oriëntatie. Al deze bezoekers besluiten na de eerste indruk om op de website door te gaan. ING.nl presteert vooral goed op de thema's Eerste Indruk en Vertrouwen. 20% van de respondenten kiest uiteindelijk voor ING. Dit aandeel lag zes maanden eerder nog op 12,5%.

Behalve Independer.nl laat ook Univé een indrukwekkende stijging op de ranglijst zien. De Web Performance Score ligt ruim een punt hoger dan bij de vorige meting en is goed voor de derde plaats. 35% van de respondenten raadpleegt Univé.nl voor een inboedelverzekering. De website behaalt eerste plaatsen op Web Imago en Vertrouwen. 7,5% van de respondenten zou een inboedelverzekering bij Univé afsluiten.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud en in het bezit van een eigen huis. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een inboedelverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: mei 2011
Case: 'U gaat zich online oriënteren op een inboedelverzekering voor uw eigen woning.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van een eigen huis Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 60% vrouw, 40% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: november 2011

Noot voor de redactie (