Ingezonden persbericht


Arnhem, 21 juni 2011

P E R S B E R I C H T

Nederlanders weinig vertrouwen in zorg op vakantie

Bij medische problemen als eerste naar receptie accommodatie

Nederlanders zijn reislustige mensen. Ruim twee derde van de Nederlanders is in de afgelopen vijf jaar meerdere malen naar het buitenland op vakantie geweest. De meeste reizigers zorgen dat ze het telefoonnummer van de zorgverzekeraar (80%) en de alarmcentrale (54%) binnen handbereik hebben. Toch 'vergeten' de meeste vakantiegangers bij medische problemen deze Nederlandse hulpdiensten en raadplegen als eerste de receptie van hun accommodatie. De helft van de Nederlanders laat zich bij thuiskomst nog een keer controleren door een Nederlandse arts. Dit blijkt uit onderzoek van de Nationale Zorgbarometer, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Zorgverzekeraar VGZ.

Jeanette Horlings-Koetje, directeur Zorginkoop van VGZ: 'Hoewel de meeste mensen goed voorbereid op vakantie gaan en de belangrijkste telefoonnummers in geval van calamiteiten bij zich hebben, is er blijkbaar toch nog een stukje onwetendheid over de mogelijke hulp die een zorgverzekeraar of alarmcentrale vanuit Nederland kan bieden. Bij een ziekenhuisopname weten de mensen ons goed te vinden, maar ook bij een zonnesteek of een voedselvergiftiging kunnen wij hulp bieden met praktische tips. Onze VGZ hulpdienst heeft een enorm gezondheidsnetwerk in het buitenland en daardoor kunnen we verwijzen naar betrouwbare artsen in de directe omgeving. Zo dragen we ons steentje bij om mensen ook op vakantie gebruik te kunnen laten maken van kwalitatief verantwoorde zorg.

Meeste Nederlanders twijfelen aan oordeel buitenlandse zorgverlener

De belangrijkste reden dat vakantiegangers het telefoonnummer van onder andere hun zorgverzekeraar bij zich hebben, is dat ze naar huis kunnen in geval van ziekte (48%) of voor eventuele medische kosten (46%). Tweederde van de Nederlanders verwacht problemen wanneer ze op vakantie in het buitenland een beroep moeten doen op een arts of specialist. Men maakt zich vooral zorgen om communicatieproblemen (47%) en de kosten die ter plekke betaald moeten worden (39%). Wanneer er daadwerkelijk gebruik is gemaakt van een buitenlandse zorgverlener, laat de helft van de Nederlanders zich bij thuiskomst toch nog controleren door een Nederlandse arts.

Zonnebrandcrème en medicijnen standaard reisbagage

Naast het opzoeken van de belangrijkste telefoonnummers is het inpakken van de bagage ook een belangrijk deel van de voorbereiding van de vakantie. Zonnebrandcrème (70%) en medicijnen (68%) mogen bij de meeste Nederlanders niet ontbreken. De meeste medicijndozen bevatten in ieder geval pijnstillers (77%) en pleisters (66%). Maar ook medicijnen voor een chronische ziekte, medicijnen tegen insectenbeten en diarree worden door bijna de helft van de vakantiegangers vaak meegenomen. Daarnaast gaat ruim driekwart van de Nederlanders actief op zoek naar informatie over eventuele inentingen van hun vakantieland. Dit doen ze vooral via internet of bij de huisarts.

De Nationale Zorgbarometer

De Nationale Zorgbarometer is een initiatief van Zorgverzekeraar VGZ en laat zien hoe Nederlanders denken over de zorg in Nederland. De Nationale Zorgbarometer meet het oordeel van de Nederlanders over de zorg en zorgverleners op basis van een aantal vaste thema's. Ieder kwartaal brengt de Nationale Zorgbarometer een themaonderzoek naar buiten. De resultaten van het themaonderzoek naar zorg in het buitenland staan op de website van de barometer. Daarnaast worden actuele vraagstukken aan de respondenten voorgelegd. Iedere Nederlander kan zijn of haar zorgwensen uiten en bijdragen aan de barometer op www.nationalezorgbarometer.nl. Dit kan het hele jaar door. VGZ gebruikt deze zorgwensen om te kijken hoe ze de zorg in Nederland kan verbeteren.


Noot voor redacties


Meer informatie,

Ingezonden persbericht