Ingezonden persbericht


Persbericht

Amstenrade, 21 juni 2011

Waterschap Regge & Dinkel eerste gebruiker van Liber

Waterschap Regge en Dinkel uit Almelo wordt de eerste afnemer van de nieuwe productlijn Liber van BCT, leverancier van enterprise content management- en document management systemen. Het waterschap zet Liber in om het zaaksgewijs werken in de organisatie in te voeren. Hiermee kunnen burgers en bedrijven eenvoudig op de hoogte gehouden worden van de status van bijvoorbeeld een vergunningaanvraag of de behandeling van een melding van bijvoorbeeld vervuiling van water, onderhoud van watergangen of schade door onderhoud. De producten van Liber zijn speciaal ontwikkeld om overheden in deze verbeterslag van de dienstverlening te ondersteunen. Behalve waterschappen kunnen ook gemeenten profiteren van de mogelijkheden die Liber biedt, bijvoorbeeld voor de inrichting van een KCC dat volgens het concept Antwoord© alle overheidsdienstverlening coördineert.

Sinds 2007 werkt waterschap Regge & Dinkel al met het document management systeem Corsa. In eerste instantie voor de digitalisering van alle inkomende en uitgaande post, maar sinds begin 2010 worden alle interne en externe documenten via een digitale workflow behandeld. "Een volgende stap in het efficiënter inrichten van onze werkprocessen is het werken volgens zaakdossiers met alle bijbehorende documenten daaraan gekoppeld", vertelt senior DIV-medewerker Arjen de Jong. "Op de beurs Overheid & ICT zag ik de introductie van Liber, en was meteen enthousiast. Waar de Corsa-producten vooral inzetbaar zijn als ECM- applicatie en dus meer gericht op DIV-medewerkers, is Liber een eenvoudige en gebruiksvriendelijke portal voor zowel front-office- als back-officemedewerkers. Daarbij sluit het naadloos aan op onze bestaande Corsa-omgeving. En dat is precies wat wij zoeken." De zaakafhandeling binnen Liber is heel flexibel in te vullen en is dus niet beperkt tot vaststaande workflowprocedures. De Jong: "De medewerkers hebben meer vrijheid. Wanneer er bijvoorbeeld tien aanvragen binnenkomen met dezelfde behandelingstermijn, kan een medewerker vergunningverlening zelf kiezen om met een bepaalde zaak te starten omdat hij weet dat deze snel afgehandeld kan worden of een hogere prioriteit heeft. In de oude situatie zou hij met alle aanvragen tegelijkertijd moeten beginnen."

De implementatie van Liber, dat bestaat uit de componenten Zaaksysteem, Berichtencentrale en Zaakafhandeling, zal gefaseerd plaatsvinden. Voor het eind van het jaar zal de afdeling vergunningverlening op het zaakmanagementsysteem zijn overgestapt. Daarna zullen de andere afdelingen binnen het waterschap snel volgen. "Zaaksgewijs werken via Liber betekent dat we efficiënter kunnen werken doordat alle informatie binnen de organisatie op een laagdrempelige manier op te slaan en te ontsluiten is. Bovendien is Liber een toekomstbestendig platform omdat het op basis van open standaarden ontwikkeld is. Mochten we ooit kiezen voor een bepaalde nieuwe applicatie of een ander DMS, kunnen deze zonder problemen geïntegreerd worden", besluit De Jong.

-----------------------------

Noot voor redacties (

Ingezonden persbericht