Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 21 juni 2011

Nieuwe impuls voor publiek-private samenwerking
JCDecaux wint belangrijke reclameconcessie Rotterdam

Buitenreclame-exploitant JCDecaux mag ruim 100 reclamezuilen (Mupi's ®) gaan exploiteren in de stad Rotterdam. Het Amsterdamse bedrijf deed de beste aanbieding in een tenderprocedure. JCDecaux is nu actief in de vier grootste stadsregio's en daarmee een van de belangrijkste partners van lokale overheden bij het beheer van de openbare ruimte. Voor het onderhoud van de Mupi's ® werft JCDecaux een dedicated team van Rotterdammers, die zij zelf gaat opleiden.

Voor de Havenstad is de samenwerking met JCDecaux in een aantal opzichten aantrekkelijk. Onder meer doordat de nieuwe reclamezuilen effectief ingezet kunnen worden voor gemeentelijke- en culturele affichage. De nieuwe Mupi's ® zijn bovendien uitgerust met de meest innovatieve duurzame toepassingen. De voor 90% recyclebare objecten worden onder meer voorzien van de door JCDecaux en Ziut ontwikkelde GraduaLight Dimmer, waarmee een energiebesparing van 40% kan worden gerealiseerd.

Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) heeft de opdracht deze week gegund aan de wereldmarktleider in buitenreclame en stadsmeubilair. Het betreft een zogenaamde 'voorlopige gunning', welke na afloop van de gebruikelijke formele bezwaarprocedure wordt omgezet in een definitieve gunning.

Onderdeel van de openbare ruimte
Bijzonder aan de deal met JCDecaux is dat het bedrijf voor het onderhouden van de Mupi's ® een dedicated team samen gaat stellen dat uitsluitend bestaat uit eigen, zelf opgeleide werknemers. Andere exploitanten huren hier doorgaans schoonmaakbedrijven voor in. Volgens René Witzel, directeur van JCDecaux Nederland, is het commitment van eigen medewerkers echter groter. "Wij leren onze mensen verder te kijken dan de reclamezuil alleen. Een Mupi® is immers onderdeel van de openbare ruimte, dus als er in de omgeving van zo'n zuil iets kapot of vies is, dan gaat er een signaal naar de gemeente en het OBR. Eigen medewerkers constateren bovendien sneller of objecten vaker schoongemaakt moeten worden", aldus Witzel.

Duurzaam beheer
Volgens Witzel kan de verleende concessie een nieuwe impuls geven aan de publiek-private samenwerking in de Havenstad. "JCDecaux is een financieel stabiele partner met een sterke focus op duurzaamheid. Ook in Rotterdam zullen we bijvoorbeeld steeds vaker elektrische onderhoudsvoertuigen gaan inzetten."

(einde bericht)

Trefwoorden

JCDecaux, buitenreclame, stadsmeubilair, Mupi ®, Abri, Rotterdam