Ingezonden persbericht


()
PERSBERICHT

Sasha Waltz benadrukt belang Grand Theatre Groningen

"Mijn carrière als choreograaf begon bij Grand Theatre Groningen. Het is een van de levendigste productiehuizen in Europa. Visionair stichter en directeur Jan Stelma steunde honderden kunstenaars in hun ontwikkeling."

Dit schrijft choreografe Sasha Waltz in een brief waarin ze haar liefde betuigt aan de rijke en gevarieerde theatercultuur in Nederland. De cultuur die nu in haar voortbestaan bedreigd wordt. "De dramatische bezuinigingen vernietigen een systeem dat uniek is in de wereld en altijd een voorbeeld is geweest voor creatieve structuren in andere landen. Het model van Grand Theatre Groningen heeft ons bijvoorbeeld sterk beïnvloed toen we in Berlijn de Sophiensaele stichtten als onafhankelijk internationaal theater."

Sasha Waltz is artistiek leidster van het Berlijnse gezelschap Sasha Waltz & Guests. Sasha maakte haar eerste werken in het Grand Theatre. Haar stukken zijn over de hele wereld te zien, afgelopen week nog op het Holland Festival in Amsterdam. Ze is ook medeondertekenaar van een open brief, 20 juni gepubliceerd in de Volkskrant. Hierin spreken zestig prominenten uit de internationale theaterwereld hun ontzetting uit over de aangekondigde kunstbezuinigingen, onder wie Thomas Oberender (Salzburger Festpiele), Vincent Baudriller (Festival d'Avignon) en Peter Sellars (regisseur New York).

De volledige tekst van de brief van Sasha Waltz:
We zijn net terug in Berlijn na de voorstellingen van 'Jagden und Formen' tijdens het Holland Festival in Amsterdam. We zijn diepbezorgd dat alles wat we de afgelopen twintig jaar zo bewonderden in Nederland nu in groot gevaar is: de open structuren, onafhankelijke gezelschappen, de kleine en middelgrote zalen en productiehuizen. Een tolerant klimaat dat nieuwsgierig is naar nieuwe vormen, kunsten en culturen. Hierop is een volledig ecosysteem van creatieve kunsten gebouwd.

Al twintig jaar heb ik in Nederland gewerkt. Ik studeerde dans en choreografie in Amsterdam. Mijn carrière als choreograaf begon bij Grand Theatre Groningen. Het is een van de levendigste productiehuizen in Europa. Visionair stichter en directeur Jan Stelma steunde honderden kunstenaars in hun ontwikkeling. Al meer dan tien jaar komen we regelmatig naar het Holland Festival met onze producties. De onafhankelijke Nederlandse dans- en theaterscene was altijd voortreffelijk.

De dramatische bezuinigingen vernietigen een systeem dat uniek is in de wereld en altijd een voorbeeld is geweest voor creatieve structuren in andere landen. Het model van Grand Theatre Groningen heeft ons bijvoorbeeld sterk beïnvloed toen we in Berlijn de Sophiensaele stichtten als onafhankelijk internationaal theater.

Vooral in tijden van financiële crisis zou je niet je beste innovatieve krachten en je meest bijzondere schatten moeten opgeven. Je hebt ze meer dan ooit nodig. Bezuinig niet op het fundament van creatieve research. We hebben verkenningen en experimenten nodig zonder de druk van onmiddellijk succes. We hebben platforms nodig van jonge, opkomende artiesten die de volgende generatie gaan vormen. De nieuwe Mondriaan en Van Manen zijn al onder ons. Kunst vertegenwoordigt de ziel van de samenleving. Let's keep art alive and daring!

Sasha Waltz / Jochen Sandig
Sasha Waltz & Guests


---



Ingezonden persbericht