Ingezonden persbericht


Vertrouwen in bedrijven fors gedaald na crisis

Directies voor de helft minder vertrouwd

Den Haag, 21 juni 2011 - De financiële crisis en ondernemersgedrag hebben volgens een onderzoek naar Trust & Purpose (Vertrouwen & Doel) door Burson-Marsteller een grote invloed op het vertrouwen van de Europese consument. Burson-Marsteller, een vooraanstaand en wereldwijd opererend adviesbureau in Communicatie en Public Affairs, lanceert vandaag het eerste Europese onderzoek naar Trust & Purpose. De uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat de economische crisis en financiële crisis een aanzienlijke invloed blijven houden op het vertrouwen in bedrijven en de leiding van bedrijven. Het vertrouwen in multinationals is in de afgelopen twee jaar met 36% gedaald en het vertrouwen in hun leiding is gedurende dezelfde tijd met bijna 50% gedaald. Het onderzoek toont tevens aan dat het vertrouwensverlies niet beperkt blijft tot bedrijven - Europese nationale overheden hebben binnen de afgelopen twee jaar een afname van vertrouwen van 51% ervaren, waarbij het grootste verlies voelbaar was in Portugal (-84%), Griekenland (-78%) en Spanje (-77%). De sectoren waar het meeste vertrouwen aan geschonken wordt, zijn computer, ICT en online diensten, supermarkten, voedsel & drank (Food&Beverage) en de auto-industrie. De sectoren die het minst vertrouwd worden zijn de aanbieders van energie, social media en financiële diensten. Bijna 70% van de consumenten geeft aan dat een krachtig ondernemingsdoel belangrijk voor ze is, bijna 80% geeft aan dat ze graag meer zouden willen betalen voor producten en diensten die op een verantwoordelijke en eerlijke manier geproduceerd en vervoerd worden.




Ingezonden persbericht