Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Vijftigplusser heeft de online toekomst

Senioren voelen zich onrustig zonder internet

AMSTERDAM, 21 juni 2011 - Met de opkomende vergrijzing in het achterhoofd is onder 271 online actieve vijftigplussers de Digital Senior Scan uitgevoerd door onderzoek- en adviesbureau MeMo2. Deze scan geeft inzicht in het internetgebruik van de surfende senioren. Het blijkt dat bedrijven het nog steeds lastig vinden om deze doelgroep te bereiken. Doorgaans concentreren bedrijven zich op de leeftijdscategorie 20-49, terwijl Nederland in 2010 bijna zes miljoen 50-plussers telde. En dat worden er alleen nog maar meer.

De groep vijftigplussers blijft de komende jaren groeien in Nederland. Marcel Vogels van MeMo2: 'Onze onderzoeksresultaten geven aan dat deze groep Nederlanders sneller met hun tijd meegaat dan door bedrijven wordt verondersteld. Senioren hebben relatief meer tijd en geld tot hun beschikking en zijn daardoor juist een interessante doelgroep. Net als jongeren geven vijftigplussers namelijk aan internet niet meer weg te kunnen denken uit het dagelijks leven. Meer dan de helft, 52%, kan zich zelfs geen leven meer voorstellen zonder het wereldwijde web. Opvallend is dat 33 % van de ondervraagden aangeeft zich onrustig te voelen zonder internetverbinding, 37% blijft 's avonds zelfs later op om op internet te kunnen surfen.'

Wat doen vijftigplussers op internet?

Een overgrote meerderheid (88%) geeft aan internet te gebruiken voor ontwikkeling en zelfontplooiing. Het web wordt voor een groot gedeelte gebruikt om te bankieren en te e-mailen, maar ook veelvuldig om nieuws te vergaren en informatie te zoeken of producten te vergelijken. Ook webwinkelen is een van de bezigheden van de online actieve vijftigplusser, maar liefst 39% geeft aan regelmatig iets online te kopen. Belangrijk bij het webwinkelen vindt de vijftigplusser de prijs van het product (53%), de betrouwbaarheid van het merk (37%) en recensies van andere gebruikers (34%). Webwinkels doen er goed aan hun uitstraling te toetsen op 'gezelligheid', 22% van de 50-plus vrouwen vindt ongezellige webshops namelijk een nadeel van online winkelen. Van de online shoppers bezoekt meer dan de helft eerst een vergelijkingssite voordat men een aankoop doet.

Surfende senior geeft voorkeur aan tablet

De online actieve vijftigplusser wordt, net als de jongere internetgebruiker, steeds meer een multiscreener. Met multiscreeners worden consumenten bedoeld die gelijktijdig meerdere schermen tot hun beschikking hebben (bijvoorbeeld televisie en tablet). De opkomst van de tablet blijkt ook bij de doelgroep van de surfende senioren populair. Een derde van de ondervraagde 50-plus mannen geeft aan eerder een tablet aan te schaffen dan een laptop of desktop. Met name het eenvoudige gebruik en compacte formaat worden als groot voordeel genoemd van de tablet.

Meerdere keren per dag online

Marcel Vogels van MeMo2: 'Uit ons onderzoek blijkt het argument dat vijftigplussers lastig te benaderen zijn, niet langer op te gaan. Bijna tweederde van de vijftigplussers is dagelijks meerdere keren online, campagnes gericht op vijftigplussers moeten dus ook online communicatie inzetten. Alleen communiceren via print en RTV is niet langer voldoende. Wat adverteerders wel in het achterhoofd moeten houden, is dat vijftigplussers meer naar zekerheid zoeken dan de jongere generatie. Zo vindt deze doelgroep een sterk merk, garanties en leveringsvoorwaarden vaak erg belangrijk. En als een surfende senior eenmaal tevreden is, blijkt hij een trouwe klant: hij/of zij is fanatieker in het geven van beoordelingen en het doen van herhalingsaankopen.'

Over MeMo2

MeMo2 is een onafhankelijk bureau gespecialiseerd in (Cross)Media Auditing & Marketing Accountability. MeMo2 werkt samen met gerenommeerde adverteerders, media- en reclamebureaus, consulting firma's en uitgevers. MeMo2 is vorige week verkozen tot winnaar van de MOAwards 2011.