Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Maatregelen om geld in de zorg slimmer te besteden

21 juni 2011
Patiënten die onnodig vaak op consult moeten komen, die meer medicijnen voorgeschreven krijgen dan ze nodig hebben of die inefficiënt worden doorverwezen. Deze vormen van zogenaamd ongepast gebruik van zorg zijn aan de orde van de dag en kosten ons allemaal onnodig veel geld. Acht zorgorganisaties waaronder de NPCF hebben de handen ineen geslagen en stelden een convenant 'Gepast Gebruik' op.

Minister
Maandag 20 juni is in Den Haag het convenant aangeboden aan minister Schippers van VWS, dat beschrijft hoe ongepast gebruik van zorg teruggedrongen kan worden. De minister heeft gezegd dat ze het een goed initiatief vindt. Ze ziet de potentie: het is belangrijk dat gepast gebruik in een brede coalitie wordt opgepakt. De minister is bereid om mee te helpen om verbeteringen mogelijk maken.

Trommelvliesbuisjes
Tot nu toe ontbrak het aan overzicht van ongepast gebruik. Daarom hebben de acht organisaties in het convenant veertien concrete gevallen beschreven waar gepaster gebruik van zorg mogelijk is.

Zoals bijvoorbeeld trommelvliesbuisjes: er worden vaak buisjes geplaatst bij kinderen (jaarlijks 60 duizend). Daar zijn veel kosten mee gemoeid. Maar er is onduidelijkheid over de indicatiestelling. De keuze voor opereren of afwachten is nu sterk regionaal bepaald en verschilt per ziekenhuis. Om over- en onderbehandeling te voorkomen moet er een richtlijn komen. Ouders moeten goede informatie krijgen over de beste behandeling voor hun kind.

Verzorgend wassen
Een ander voorbeeld is verzorgend wassen. De traditionele manier van wassen met water en zeep is voor veel patiënten belastend en niet altijd prettig voor de huid. Een nieuwe manier van wassen is door gebruik te maken van speciale doekjes. De meeste patiënten vinden dat prettiger. Bovendien is het minder belastend voor de verzorgende. De bekostiging van deze zorg voorziet nog onvoldoende in dit soort kwaliteitsverbeteringen.

Belang
De NPCF vindt gepast gebruik van zorg een belangrijk onderwerp. Belangrijk vanuit het oogpunt van patiënten. Patiënten willen zorg op maat: niet te weinig maar ook niet te veel. Maar ook belangrijk vanuit het oogpunt van verzekerden. Verzekerden betalen voor zorg: zij willen dat hun geld goed wordt besteed. Patiënten melden regelmatig dat zij onnodig zijn doorverwezen. Ook worden onnodig dure medicijnen verstrekt en krijgen sommige innovaties nauwelijks een kans, terwijl andere al gebruikt worden voordat ze zich hebben bewezen.

Presentatie
Tijdens een presentatie zette de NPCF aan de hand van patiëntervaringen uiteen op welke manier patiënten aanlopen tegen onnodige consulten: 'Bij de specialist is het nog veel te vaak gebruikelijk dat je voor een uitslag langs moet komen (zelfs als deze goed is) terwijl dit ook telefonisch doorgegeven kan worden', zegt een mevrouw die door haar beperking afhankelijk is van een rolstoel.
En patiënten ervaren onnodig dure zorg. Een reumapatiënt meldt: 'Er wordt automatisch iedere 3 maanden een afspraak gemaakt bij de reumatoloog. Ik heb het idee dat een reumaconsulent mij ook goed kan helpen. En vragen stellen via internet zou toch ook kostenbesparend kunnen zijn?!'

Convenant
De NPCF denkt dat met het convenant een stap in de goede richting wordt gezet om dit ingewikkelde probleem goed aan te pakken.

De acht organisaties die samen aan het convenant hebben gewerkt zijn De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), Zorgverzekeraars Nederland (ZN), DBC-Onderhoud, de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza), de Regieraad Kwaliteit van Zorg, Zorgonderzoek Nederland (ZONMw) en het College voor zorgverzekeringen (CVZ).