Openingsconcert ode aan 100 jaar Jehan Alain


“Het publiek is niet stom, muziek moet beknopt zijn”

NIJMEGEN, 20110618 -- Het nieuwe seizoen zomerconcerten in de Nijmeegse Sint Stevenskerk start op dinsdag 21 juni 2011 met een feestelijk verjaardagsconcert voor de Franse componist Jehan Alain met een selectie van de prachtige koor– en orgelmuziek van deze geniale componist en tijdgenoot Maurice Duruflé. Gezien zijn uitspraken zou Alain ook nu het publiek aanspreken. “In onze tijd is men alle grote verhalen beu. Het publiek is niet stom. Muziek moet daarom niet blijven hangen in muzikale vanzelfsprekendheden, moet beknopt zijn.” Het concert door Capella Cumerana o.l.v. Jetty Podt en Erwin Wiersinga, begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt € 9, -

De opvatting van Alain leidde ertoe dat zijn muziek voor zijn tijd buitengewoon origineel is, fantasierijk en kort maar krachtig. Elk stuk is anders, verrassend en uniek. En dat is extra bijzonder omdat Alain zijn talent als componist slechts in een tiental jaren ontplooide. Al op 29-jarige leeftijd sneuvelde hij in 1940 tijdens de strijd om de Loire door een Duitse kogel, twee dagen voor een wapenstilstand van kracht werd.

Van zijn compositorische nalatenschap is ongeveer een kwart aan het orgel gewijd. Dat deel is vooral bekend geworden door uitvoeringen door zijn beroemde zus en organist Marie-Claire Alain. Verwin Wiersinga speelt onder meer de Variations sur une thème de Clement Jannequin en Trois Dances. Zijn kamer- en koormuziek is veel minder bekend en zelfs pas zo’n twintig jaar geleden uitgegeven en wordt in Nederland maar zelden uitgevoerd. Terwijl het “Juweeltjes” zijn, aldus dirigente van het uitvoerende koor Capella Cumerana, Jetty Podt. “Het is heel sfeervol met hele mooie harmonieën, typisch impressionistische Franse muziek van het begin van de twintigste eeuw.” Eigenlijk is er best een groot contrast tussen de vocale werken en de veel meer eigenzinnige orgelmuziek, meent zij. Het koor brengt onder meer Cantique en mode phrygien, Chanson a bouche fermée en Cantique en mode phrygien.

De muziek van Alain wordt vanavond voorafgegaan door enkele composities van zijn tijdgenoot en collega-organist Maurice Duruflé. Duruflé was een perfectionist en de omvang van zijn oeuvre is dan ook zeer beperkt. Het bekende Requiem van deze componist typeert zijn stijl: veelal gebaseerd op gregoriaanse thema’s, met in ieder geval al vloeiende lijnen, benadrukt Duruflé deze in zijn composities nog eens extra. Twee orgelwerken Prelude en Scherzo en drie vocale Notre Père en de motetten Ubi Caritas en Tota pulchra est, Maria, zijn te beluisteren.

Cultureel erfgoed

Overigens heeft onlangs wethouder Henk Beerten het belang van gebruik van het Königorgel in de Sint Stevenskerk benadrukt tijdens zijn bezoek aan de kerk. Volgens Beerten is het orgel “prachtig en uniek” en behoort het tot het cultureel en historisch erfgoed van Nijmegen, samen met de kerk en is het daarom van groot belang voor Nijmegen en omgeving. Als het aan Beerten ligt zou het orgel veel meer ingezet moeten worden bij (inter)nationale contacten en ontvangsten en als visitekaartje, als iets bijzonders, dat uniek is voor Nijmegen.

De Nijmeegse Orgelkring doet in ieder geval haar best om in de komende drie maanden dit Nijmeegse Königorgel te promoten tijdens de kwalitatief hoogstaande en origineel geprogrammeerde dinsdagavondconcerten die dit jaar uitmonden in een vierdaags festival Muziek en Ruimte van 15 tot en met 18 september.

Zie voor meer informatie over de uitvoerend musici: http://www.erwinwiersinga.nl/ en http://www.jettypodt.nl/





Stichting Nijmeegse Orgelkring