Sterke groei apps voor uitgevers
Persbericht van Intomart GfK
Ruim één op de vijf Nederlanders heeft een dagblad-app gedownload op
een tablet of een smartphone. Dit blijkt uit het rapport Trends in
Digitaal Lezen (juni 2011), dat Intomart GfK in samenwerking met NOM en
Mediafacts heeft uitgebracht.
De sterke groei van het gebruik van apps hangt samen met de snelle
uitrol van tablets en smartphones in Nederland. In juni 2011 heeft 6%
van de Nederlanders een tablet in bezit en 38% een smartphone (mobiele
telefoon met internet). In augustus 2010 had nog slechts 1% een tablet
in bezit en 23% een smartphone. Daarnaast is 14% van de Nederlanders
van plan om op korte termijn een tablet aan te schaffen.
Gemiddeld genomen heeft een tabletbezitter 25 apps gedownload, een
smartphone bevat gemiddeld 15 apps. Smartphones en tablets worden
steeds meer gebruikt voor mediaconsumptie. Ruim de helft van de
smartphone-bezitters heeft een of meer media-apps gedownload, en 70%
van de tabletbezitters heeft een of meer media-apps. Nu en Telegraaf
hebben de meest succesvolle apps, gevolgd door Veronica Magazine.
De digitale dagbladlezer is een jonge, hoogopgeleide man die relatief
weinig tijd besteedt aan televisiekijken of bladen lezen en qua radio
luisteren en internetten in de middenmoot hoort.
Rond 20% gebruikt de dagblad-apps vrijwel dagelijks, al wordt in
absolute zin nog heel weinig gebruik gemaakt van de optie om de krant
van vandaag te kopen. Het onderzoek toont aan dat voor succesvolle
digitale merken de nieuwe vormen nieuw bereik toevoegen aan de papieren
uitgave: de helft van de lezers op smartphone of tablet-lezers is geen
lezer van de papieren versie. Daarnaast voegt de digitale versie extra
contacten toe met minder frequente en frequente lezers van de
dagbladen.
Ook voor tijdschriften is het gebruik van digitale vormen in opkomst,
zij het dat de niveaus nog laag zijn. Ook hier zien wij dat de digitale
uitgave nieuwe lezers trekt, die het papieren blad niet lezen.
Het onderzoek Trends in Digitaal Lezen is uitgevoerd door Intomart GfK
in samenwerking met NOM, Nationaal Onderzoek Multi Media, ter
gelegenheid van het 10-jarig bestaan, en met Mediafacts ter gelegenheid
van het Nationaal Uitgeverscongres 2011.
Ondervraagd is een representatieve steekproef van 850 respondenten uit
het Intomart Online Panel, met een extra steekproef van
tabletbezitters.
Meer informatie en de volledige rapportage zijn verkrijgbaar via
Intomart GfK: marion.appel@gfk.com. Het rapport is ook los te
bestellen. Prijs 450 euro.
*
Links:
http://www.intomartgfk.nl/
Razende Robot Reporter