Sterke groei apps voor uitgevers

Persbericht van Intomart GfK

Ruim één op de vijf Nederlanders heeft een dagblad-app gedownload op een tablet of een smartphone. Dit blijkt uit het rapport Trends in Digitaal Lezen (juni 2011), dat Intomart GfK in samenwerking met NOM en Mediafacts heeft uitgebracht.

De sterke groei van het gebruik van apps hangt samen met de snelle uitrol van tablets en smartphones in Nederland. In juni 2011 heeft 6% van de Nederlanders een tablet in bezit en 38% een smartphone (mobiele telefoon met internet). In augustus 2010 had nog slechts 1% een tablet in bezit en 23% een smartphone. Daarnaast is 14% van de Nederlanders van plan om op korte termijn een tablet aan te schaffen.

Gemiddeld genomen heeft een tabletbezitter 25 apps gedownload, een smartphone bevat gemiddeld 15 apps. Smartphones en tablets worden steeds meer gebruikt voor mediaconsumptie. Ruim de helft van de smartphone-bezitters heeft een of meer media-apps gedownload, en 70% van de tabletbezitters heeft een of meer media-apps. Nu en Telegraaf hebben de meest succesvolle apps, gevolgd door Veronica Magazine.

De digitale dagbladlezer is een jonge, hoogopgeleide man die relatief weinig tijd besteedt aan televisiekijken of bladen lezen en qua radio luisteren en internetten in de middenmoot hoort.

Rond 20% gebruikt de dagblad-apps vrijwel dagelijks, al wordt in absolute zin nog heel weinig gebruik gemaakt van de optie om de krant van vandaag te kopen. Het onderzoek toont aan dat voor succesvolle digitale merken de nieuwe vormen nieuw bereik toevoegen aan de papieren uitgave: de helft van de lezers op smartphone of tablet-lezers is geen lezer van de papieren versie. Daarnaast voegt de digitale versie extra contacten toe met minder frequente en frequente lezers van de dagbladen.

Ook voor tijdschriften is het gebruik van digitale vormen in opkomst, zij het dat de niveaus nog laag zijn. Ook hier zien wij dat de digitale uitgave nieuwe lezers trekt, die het papieren blad niet lezen.

Het onderzoek Trends in Digitaal Lezen is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met NOM, Nationaal Onderzoek Multi Media, ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan, en met Mediafacts ter gelegenheid van het Nationaal Uitgeverscongres 2011.

Ondervraagd is een representatieve steekproef van 850 respondenten uit het Intomart Online Panel, met een extra steekproef van tabletbezitters.

Meer informatie en de volledige rapportage zijn verkrijgbaar via Intomart GfK: marion.appel@gfk.com. Het rapport is ook los te bestellen. Prijs 450 euro.

*

Links:
http://www.intomartgfk.nl/



Razende Robot Reporter