Rijksoverheid


tussenrapportage 'Onderzoek Landelijke Publieke Omroep'

Samenvatting
BCG berekent de structurele besparingen in een situatie van omroepfusies1 op ¤120-135mln. Het volledige potentieel is te realiseren vanaf 2015. Het effect op de werkgelegenheid is een reductie van ongeveer 600 arbeidsplaatsen bij de bestuursorganisatie NPO en de omroepen. Hierin zijn de effecten op de werkgelegenheid in de audiovisuele productiesector niet meegenomen. Het grote aantal organisaties binnen de Landelijke Publieke Omroep leidt op dit moment tot een gefragmenteerde inzet van middelen. De belangrijkste kans die omroepfusies bieden is de mogelijkheid om rust in het programmaschema te creëren. Meer continuïteit in de programmering leidt niet alleen tot een betere herkenning van programma's door de kijker, maar ook tot een verhoogde efficiëntie. Medewerkers en productiefaciliteiten kunnen veel beter worden ingezet, leidend tot significant lagere kosten per uitgezonden uur. Onderzoek bevestigt dat bij de voorgestelde mate van verhoging van ti ït it d k lit it l if it it i i i d i i t d k blij All rights reserved.
continuïteit de kwaliteit, pluriformiteit en vernieuwing in de programmering in stand kunnen blijven. Naast besparingen in het primaire proces kan door fusies een aanzienlijk efficiëntievoordeel worden behaald door concentratie van overheadactiviteiten. Generieke en Mediaspecifieke Overhead
onsulting Group, Inc. A
De huidige fragmentatie uit zich uiteraard in relatief hoge kosten van generieke en mediaspecifieke overhead bij alle omroepen, omdat bij de huidige inrichting van het bestel schaalvoordelen onvoldoende worden benut. Daarbij geldt dat de totale overheadkosten van de individuele omroepen niet op een exorbitant hoog niveau liggen (¤67mln, ~10% van de totale kosten van de omroepen). Wel verschilt het k i ifi k h d i i i i lijk i di id l d i d
2011 by The Boston Co
kostenniveau van specifieke overheadactiviteiten aanzienlijk per individuele omroep. Daardoor zit van de totaal becijferde besparing op generieke overhead van ¤16mln het grootste deel, ¤10mln, in het verhogen van efficiëntie bij individuele omroepen. Fusies leveren een extra bijdrage aan dit potentieel van ongeveer ¤6mln. De belangrijkste activiteitencategorieën waarop bespaard kan worden zijn huisvesting & gebouwexploitatie, marketing & communicatie en directie & secretariële ondersteuning. Vermindering van de stroomlijnen van het is één van de
BCG-Tussenrapportage Efficientieonderzoek LPO-23Jun11-AMS.pptx 7 Copyright © 2
administratieve lasten door het beter verantwoordingsregime randvoorwaarden bij het realiseren van de besparingen.
1. Het fusiescenario betreft een scenario waarin naast de NOS en NTR nog zes omroeporganisaties bestaan, onder andere als gevolg van drie fusies van twee omroepverenigingen. Ook de 2.42-instellingen sluiten zich aan bij de omroeporganisaties of de NTR

De bestuursorganisatie NPO kan een significante kostenbesparing van ongeveer ¤26mln realiseren door grotere focus op kerntaken door het afstoten van activiteiten, en door efficiëntieverbeteringen in operationele processen. Daarnaast kan bespaard worden door het structureel begrotingsoverschot van de NPO te reduceren, dat dient als financiële buffer voor de Landelijke Publieke Omroep als geheel. Slechts een klein deel van de voorziene besparing bij de NPO wordt gedreven door de voorgenomen reductie van het aantal omroepen. Dit betreft vooral de kerntaken programmering & coördinatie en beleid & strategie, maar deze taken hebben een bescheiden kostenomvang in vergelijking met de activiteiten die niet geraakt worden door fusies, zoals distributie & uitzenden en ondertiteling. BCG heeft specifieke besparingopties geanalyseerd als gevolg van centralisatie van overheadactiviteiten, All rights reserved.
p p g p g y g g ,
óók voor 'Hilversum' als geheel, bijvoorbeeld via een Shared Services Centrum. De conclusie uit deze analyse is dat, indien de overhead is geoptimaliseerd voor de acht overblijvende omroeporganisaties, het aanvullende besparingspotentieel als gevolg van volledige centralisatie of outsourcing gering is. Bovendien zijn een aantal activiteiten van een zodanig strategisch belang dat een omroep(cluster) ze binnenshuis moet kunnen blijven uitvoeren (zoals beleid & strategie en marketing & communicatie). Voor de meeste i i i ld kd i h f i i l ld d h lhbb b ik d
onsulting Group, Inc. A
activiteiten geldt ook dat in het fusiescenario omroepclusters voldoende schaal hebben bereikt om deze efficiënt uit te voeren (bijv. financiële administratie). Primair proces
2011 by The Boston Co
Het grootste potentieel van omroepfusies ligt in het primaire proces van televisie-, radio- en internetproductie. Fragmentatie in de programmaschema's en het internetaanbod belemmert op dit moment de efficiëntie. Vooral de televisienetten Nederland 2 en 3 hebben een te groot aantal kortlopende titels als gevolg van 'de druk op het schema' om alle omroepen in bijna alle genres aan bod te laten komen. Door deze fragmentatie in de programmering zijn programma's voor de kijker minder goed BCG-Tussenrapportage Efficientieonderzoek LPO-23Jun11-AMS.pptx 8 Copyright © 2
vindbaar en herkenbaar. Analyse laat zien dat het kijktijdaandeel van kortlopende programma's significant lager ligt dan het kijktijdaandeel van langer lopende programma's. Ook op het Internet leidt versnippering tot verminderde vindbaarheid van websites.

Televisie
In bedrijfseconomisch opzicht leidt programmatische fragmentatie tot relatief hoge kosten, aangezien de gemiddelde productiekosten per uitzenduur significant hoger zijn voor kortlopende titels. Dit wordt gedreven door bijvoorbeeld format- en opstartkosten die 'uitgesmeerd' kunnen worden over minder uitzenduren. Daarnaast leidt fragmentatie tot meer down-time van eigen redacties en productiepersoneel. Contracten met buitenproducenten en facilitaire bedrijven kennen bij meer continuïteit vaak een vorm van volumekorting. Eigen studio's kunnen beter worden bezet, en de financiële administratie en verantwoording hoeft voor minder producties uitgevoerd te worden. Promotie- en marketingactiviteiten kunnen worden gereduceerd als gevolg van verhoogde vindbaarheid en herkenbaarheid van programma's. Ten slotte kan ook het programmeringsproces worden vereenvoudigd door meer continuïteit. All rights reserved.
Het verhogen van de continuïteit door in bepaalde gevallen méér of langere afleveringen te maken leidt tot een besparing van ongeveer ¤35mln. Dit bedrag is gebaseerd op de uitwerking van een alternatief programmaschema, waarbij de huidige genremix als uitgangspunt is genomen en ook rekening is gehouden met programmatische eisen op het gebied van pluriformiteit en regelmatige vernieuwing van h b d D ld d i bi d i d h idi M di d h idi
onsulting Group, Inc. A
het aanbod. De voorgestelde veranderingen passen binnen de eisen van de huidige Mediawet, de huidige Prestatieovereenkomst en de uitbestedingverplichtingen. Onderzoek maakt aannemelijk dat meer rust op het schema kan leiden tot een hoger kijktijdaandeel. De nieuwe situatie voldoet daarmee aan de doelstellingen zoals die geformuleerd zijn in het Concessiebeleidsplan van de Publieke Omroep. d k h h i hij lijk k éé d k h l i f l d l
2011 by The Boston Co
De druk op het programmaschema is waarschijnlijk ook één van de oorzaken voor het relatief lage aandeel van aangekocht buitenlands materiaal. Dit aandeel ligt voor de Landelijke Publieke Omroep rond de 12% van het aantal uitzenduren, terwijl dit aandeel bij publieke omroepen in West-Europese landen gemiddeld op 23% ligt. De gemiddelde kosten van een uitgezonden uur 'aankoop' liggen ¤21.000 (ofwel 65%) lager dan een uur binnenlands product. Deze lagere kosten, gecombineerd met de beschikbaarheid van uitgezonden in Nederland tot de BCG-Tussenrapportage Efficientieonderzoek LPO-23Jun11-AMS.pptx 9 Copyright © 2
attractief aankoopaanbod dat nu niet wordt Nederland, leiden aanbeveling om het aandeel aankoop te verhogen van 12% naar 17% van de uitzenduren.

Deze aanbeveling heeft een besparingspotentieel van ongeveer ¤17mln. Hierbij blijft de huidige genremix in stand. Voor ieder genre is onderzocht welke verhoging gerechtvaardigd is op basis van het huidige aandeel aankoop, de beschikbaarheid van geschikt aankoopmateriaal, en de wens en noodzaak voor het handhaven van binnenlandse producties. Deze aanbeveling is ook getoetst op verenigbaarheid met de wettelijke eisen die aan de Landelijke Publieke Omroep worden gesteld. De impact van het verhogen van het aandeel aankoop op kijktijdaandeel lijkt beperkt. Het gemiddelde kijktijdaandeel van aankoop ligt iets l d bi lager dan voor binnenlandse producties. Maar de variatie in kijktijdaandeel van aankooptitels is echter zodanig groot dat de conclusie gerechtvaardigd lijkt dat het kijktijdaandeel meer wordt bepaald door het soort programma dan het onderscheid tussen binnenlands en buitenlands product. Een belangrijke programmatische kanttekening is dat de verhoging van het aandeel aankoop geleidelijk plaatsvindt. Op deze wijze wordt de eventuele impact op het kijktijdaandeel geminimaliseerd. All rights reserved.
Naast de genoemde maatregelen zijn er ook belangrijke besparingsmogelijkheden door het toepassen van operationele 'best practices' en een sterkere sturing op kosten. Het gaat dan onder andere om het beperken van opgenomen beeldmateriaal door een strikte planning, het kritisch kiezen van registratiefaciliteiten en het bevorderen van voormontage door programmamakers. Het totale potentieel operationele efficiëntie ¤9mln
onsulting Group, Inc. A
van het sturen op bedraagt ongeveer 9mln.
Radio
In het primaire proces van radio is de afgelopen jaren al een efficiëntieslag gemaakt. Op dit ogenblik is 5 k d di d d bij di i
2011 by The Boston Co
ongeveer 750 FTE werkzaam voor de radiozenders 1 tot en met 6, waarvan meer dan 40% Radio 1. Uit de BCG-analyse blijkt dat er aanmerkelijke verschillen bestaan tussen omroepen in de redactionele inzet per uitzenduur, die niet alléén te verklaren zijn door de verschillen in format en opzet van radioprogramma's. Het besparingspotentieel op radioredacties is geschat door de omroepen met een meer dan gemiddelde personeelsinzet te brengen naar de gemiddelde personeelsinzet van omroepen op een bepaalde zender De omvang van deze besparing ¤3 5mln BCG-Tussenrapportage Efficientieonderzoek LPO-23Jun11-AMS.pptx 10 Copyright © 2
zender. bedraagt ongeveer 3.5mln.

Ook in het primaire proces van radioproductie komt fragmentatie voor. Dit ligt niet zozeer aan de continuïteit van de programma's, maar aan het aantal omroepen dat bijvoorbeeld Radio 1 bedient. Door het grote aantal spelers dat een plaats opeist in het schema is er soms sprake van relatief korte programmering die minder efficiënt geproduceerd wordt. Fusies bieden ook hier een goede aanleiding om bepaalde programmaslots samen te voegen en redacties te integreren. Het potentieel hiervan is ongeveer ¤2.5mln voor alle zenders gezamenlijk. De wensen van pluriformiteit in de programmering, juist op het bi d M gebied van Meningsvorming & Opinie op Radio 1, staan verdergaande concentratie van redacties in de weg.
Gezien de aard van de programmering van Radio 4 (klassieke muziek) zijn er wel goede mogelijkheden om de redacties van deze zender vóór 2015 geheel te integreren. Dit is in lijn met de ontwikkeling die eerder bij 3FM i i t H t dditi l t ti l h t i i ht t l d ti R di 4 i All rights reserved.
is ingezet. Het additioneel potentieel van het inrichten van een centrale redactie voor Radio is na voltrekking van het fusiescenario overigens beperkt. Internet en innovatie
onsulting Group, Inc. A
Overig media-aanbod (Internet en Themakanalen) en innovatie is als een cluster van activiteiten onderzocht. Hiervoor is gekozen omdat binnen het domein van digitale media en innovatie de scheidslijn tussen content en techniek, evenals de scheiding tussen beheer- en ontwikkeltaken, diffuus is. Ook op het Internet worden middelen regelmatig gefragmenteerd ingezet. Er zijn nu veel webtitels, 2011 by The Boston Co
p g g g g g j ,
waarvan een groot aantal zeer weinig (unieke) bezoekers per maand trekt. Door zowel aan de voorkant van het proces (de keuze om een website te lanceren) als aan de achterkant (evaluatie van gebruik van een website) te sturen op meer focus kan een besparing worden gerealiseerd van ongeveer ¤2.5mln. Daarnaast bestaat een potentieel van ongeveer ¤1mln door een toename in het multimediaal werken van bestaande televisie- en radioredacties. Multimediaal werken wil zeggen dat een redacteur of verslaggever voor zowel BCG-Tussenrapportage Efficientieonderzoek LPO-23Jun11-AMS.pptx 11 Copyright © 2
TV, radio als internet items ontwikkelt.

De Publieke Omroep vervult op dit moment met ~160 FTE werkzaam in innovatie & nieuwe media een pioniersrol in de ontwikkelingen binnen het digitale domein. Dit is de afgelopen jaren gebleken uit een groot aantal technische innovaties in de distributie door de Landelijke Publieke Omroep. Deze innovaties kunnen met méér focus en vaker vanuit de gezamenlijkheid van de omroepen plaatsvinden. Hierdoor kunnen de kosten met ongeveer ¤3.5mln worden verlaagd. Deze maatregel impliceert dat de omroep vaker een benadering van technologische innovatie zal kiezen die meer volgend van aard is.. Nieuws- en sportvoorziening
Sinds enkele jaren is al sterk ingezet op besparingen door multimediaal werken in de nieuws- en sportvoorziening. Op basis van BCG-ervaring met andere journalistieke organisaties is ingeschat dat deze All rights reserved.
p g p g j g g
werkwijze nog verder kan worden doorgevoerd, leidend tot een additionele reductie van de redactionele capaciteit. Daarnaast kunnen ook de ondersteunende afdelingen in het primaire proces (o.a. redactiesecretariaat, beeldarchief) nog een efficiëntieslag maken door te kiezen voor een selectievere vorm van ondersteuning. Beide maatregelen leiden tot een besparingspotentieel van ongeveer ¤3mln. onsulting Group, Inc. A
In vergelijking met andere omroepen zijn werknemers binnen de nieuws- en sportvoorziening relatief hoog ingeschaald. Door te streven naar een meer evenwichtige personeelsopbouw, met een meer gebalanceerde verhouding tussen junior en senior redacteuren, worden besparingen van ongeveer ¤1.5mln mogelijk geacht. De verwachting is dat dit potentieel kan worden gerealiseerd door het niet verlengen van tijdelijke contracten en het natuurlijk verloop bij vaste contracten. 2011 by The Boston Co
Onderdeel van de kostenbasis van 2010 is een bedrag van ¤72mln voor nieuws- en sportrechten. Naast de zogenaamde superevenementen (Wereldkampioenschappen Voetbal, Olympische Winterspelen), wordt de hoogte van dit bedrag ook bepaald door de rechten voor de Eredivisie en de Champions League

BCG heeft kunnen vaststellen dat op dit moment sprake is van een gunstig onderhandelingsresultaat ten aanzien van de grote rechtencontracten. Om deze reden is geen besparingspotentieel op de kostenbasis van sportrechten bepaald. Om als Publieke Omroep ook in de toekomst tot een goede afweging te komen over investeringen in sportrechten beveelt BCG aan om de overwegingen op gestructureerde wijze vast te leggen in een zogenaamde 'investment case'.
De mate van specialisatie van de nieuwsredactie en de selectie van grote sportevenementen die worden verslagen door de sportredactie zijn keuzes die direct raken aan de kwaliteit van de programmering. Deze keuzes liggen buiten de scope van dit efficiëntieonderzoek. ICT
All rights reserved.
Informatie en Communicatie Technologie (ICT) is hier gerekend tot het primaire proces vanwege de grote mate van verwevenheid met de productieomgeving. ICT wordt binnen de Publieke Omroep veelal georganiseerd op omroepniveau. Er is maar zeer beperkte afstemming over keuzes in systemen en applicaties. Dit leidt tot inefficiënties, omdat juist ICT-kosten vaak zeer schaalgevoelig zijn. Daarnaast kan onsulting Group, Inc. A
pp , j g g j
een grote variëteit aan ICT-systemen ook samenwerking en afstemming hinderen wanneer omroepen bijvoorbeeld verschillende boekhoudsystemen hanteren en webcontentmanagementsystemen gebruiken die onderling niet kunnen communiceren. Anders dan bij diverse andere activiteiten is BCG's aanbeveling voor ICT wél om omroepbreed verdergaand te standaardiseren en te centraliseren, omdat de opbrengsten van gezamenlijke aanbesteding de kosten van de dan benodigde afstemming ruimschoots overstijgen. Het l b i i l k i if h 5 l
2011 by The Boston Co
totale besparingspotentieel op ICT-kosten is conservatief geschat op ongeveer ¤3.5mln. Vervolgstappen
het restant wordt de fasering diverse besparingen BCG-Tussenrapportage Efficientieonderzoek LPO-23Jun11-AMS.pptx 13 Copyright © 2
In van de onderzoeksperiode van de nader onderbouwd. Ook wordt een inschatting gemaakt van de frictiekosten die gepaard gaan met de maatregelen.