Vrije Universiteit Amsterdam

De toekomst van ecogenomics verkennen


* Startdatum: 23-06-2011


* Tijd: 11.45


* Locatie: Aula


* Titel: Constructive technology assessment on ecological genomics


* Spreker: A. Roelofsen


* Promotor: prof.dr. J.F.G. Bunders-Aelen


* Onderdeel: Faculteit der Aard- en levenswetenschappen


* Wetenschapsgebied: Aard- en levenswetenschappen


* Evenementtype: Promotie

Anneloes Roelofsen presenteert een Constructieve Technology Assessment (CTA) proces rondom ecological genomics (of ecogenomics) dat is opgezet, geïmplementeerd en geëvalueerd binnen het Nederlandse Ecogenomics Consortium. Dit CTA-proces laat zien dat een zorgvuldig ontworpen proces succesvol kan zijn in het initiëren van leerprocessen tussen deelnemers en kan resulteren in het identificeren van innovatieve richtingen voor het wetenschap- en
technologieontwikkelingsproces.

Nieuwe wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen staan voor de uitdaging om hun maatschappelijke beloften waar te maken en bij te dragen aan het oplossen van complexe maatschappelijke problemen. De vraag is echter hoe dit te realiseren. Hoe kan al in een vroeg stadium van het innovatieproces een grote verscheidenheid aan relevante perspectieven in de samenleving worden meegenomen?

Constructieve technology assessment (CTA) is ontwikkeld als strategie om dit te realiseren. CTA heeft als doel om besluitvorming rondom opzet, ontwikkeling en maatschappelijk implementeren van wetenschap en technologie te verbreden door relevante maatschappelijke partijen te betrekken in het innovatieproces. Het in de praktijk brengen van CTA is echter niet gemakkelijk. In een vroeg stadium zijn er nog geen concrete technologieën, wat impliceert dat er over toekomstige ontwikkeling gespeculeerd moet worden. Daarnaast moet in een CTA proces leren tussen wetenschappers, toekomstige gebruikers en andere betrokken partijen gefaciliteerd worden.

De ervaringen met het CTA-proces dat Roelofsen voorstelt laten zien dat een zorgvuldig ontworpen CTA proces succesvol kan zijn in het initiëren van leerprocessen tussen deelnemers en kan leiden tot het identificeren van innovatieve richtingen voor het wetenschap- en technologieontwikkelingsproces. Tegelijkertijd laten de ervaringen zien dat het vertalen van leren in actie niet vanzelfsprekend is: de langere termijnacties van de deelnemers aan het CTA-proces reflecteren maar gedeeltelijk de resultaten van het leren tijdens het CTA-proces. De dominante cultuur, structuur en praktijk van het wetenschapssysteem lijken hierbij een belangrijke rol te spelen. Deze dynamiek zou actief moeten worden meegenomen in het ontwerpen en implementeren van CTA-processen.

Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam