Ingezonden persbericht


Persbericht

Den Haag, 17 juni 2011

Erwin Wurm

The beauty business

GEM, museum voor actuele kunst, Den Haag

25 juni t/m 18 september 2011

Het GEM presenteert het eerste uitgebreide overzicht in Nederland van één van de meest belangrijke hedendaagse beeldhouwers van dit moment, de Oostenrijkse Erwin Wurm (1954). Zijn oeuvre heeft zich de laatste jaren ontvouwd tot een humoristisch universum, waarin hijzelf, zijn publiek, kledingstukken, een gedachte of een handeling beeldhouwwerken zijn. Wurm bekritiseert, weliswaar lichtvoetig, de hedendaagse consumptiemaatschappij. Zo gaan zijn series fat houses en fat cars over mooie huizen en auto's als statussymbolen, tegelijkertijd verwijzen ze naar de Westerse gezondheidsbedreiging obesitas. Ook zijn Instructions on How to be Politically Incorrect met 'spuug in iemands soep' of 'plas op iemands tapijt' zijn een goed voorbeeld van zijn ironische toon. Het meest bekend is Wurm van zijn one minute sculptures, waarbij toeschouwers aan de hand van een voorwerp en getekende instructie zichzelf tot sculptuur maken.

Wurm is opgeleid in de jaren zeventig in Wenen, in de tijd dat de conceptuele kunst nog als voorbeeld gold. Kunstenaars van het Wiener Aktionismus (met onder anderen Günther Brus) hebben in de decennia daarvoor de body art al in Oostenrijk geïntroduceerd. Hoewel Wurm zegt niet geïnteresseerd te zijn in het lichaam an sich, is duidelijk dat zijn oeuvre in deze traditie wortelt. Zijn werk draait vooral om wat hij de basisprincipes van beeldhouwkunst noemt; het zoeken naar leegte, mogelijkheden en volume.

Wurm maakt niet alleen do it yourself artworks maar ook sculpturen in de meer traditionele zin van het woord. Steeds is er dezelfde interesse in het aanvullen of wegnemen van volume. Kledingstukken kunnen bij hem een sculptuur zijn, ook zonder menselijke drager. Zo drapeerde hij truien om dozen die hij aan de wand bevestigde als tijdelijke sculptuur. Na de tentoonstelling kunnen deze truien zo weer terug in de kast. De tijdelijkheid van deze werken is een belangrijk gegeven voor Wurm. In onze tijd zijn de aloude waarden omver geworpen: kerk, staat en huwelijk, niets is meer tot de dood. Dit wordt weerspiegeld in de sculpturen van Wurm. Ook zijn 'vaste' beelden hebben een tijdelijk element: De sculptuur van een kogelrond mannetje,The artist who swallowed the World, is een bevroren momentopname, iets dat ingeslikt is, komt er normaal gesproken ook weer uit.

Wurm maakte een aantal fotoseries voor bekende modemerken; Bally en Hermès, waarin hij zijn eigen interpretatie van de merken geeft, voor Vogue maakte hij een fotoserie waarbij Claudia Schiffer zijn instructies onderging. De Red Hot Chili Peppers vroegen Wurm of ze zijn ideeën (one minute sculptures) mochten gebruiken voor hun muziekclip Can't Stop, dat kon, maar wel onder auspiciën van Wurm zelf. In de tentoonstelling is verder te zien dat Wurm de laatste jaren ook meubels vervaardigt, waarbij een kast dienst kan doen als stoel of andersom.

Nieuwe aankoop

In de tentoonstelling is voor het eerst de nieuwe aanwinst, de unieke Small Psychos Group van het Gemeentemuseum te zien, vervaardigd door Wurm in 2010. Deze installatie bestaat uit elf figuren, die onzichtbaar zijn en bestaan bij de gratie van de elf truien die om een lichaam gevormd lijken. Bij dit werk stelt Wurm de vraag hoe zeer onze kleding of buitenkant onze identiteit en status bepaalt.