Geelvinck Festival: 8 nieuwe composities voor historische tafelpiano


Amsterdams muziekfestival plaatst 'vergeten' muziekinstrument in de tegenwoordige tijd

AMSTERDAM, 20110619 -- Maar liefst acht nieuwe composities voor de tafelpiano, de 18e/19e-eeuwse voorloper van de gewone piano, dingen mee in het Geelvinck Compositieconcours op 25 juni, de Dag van de Tafelpiano. Deze dag vormt het startschot voor het eerste Geelvinck Muziekfestival ‘Amsterdam Virtuosi 2011’ dat met een gevarieerd programma met 16 concerten, twee concoursen, een masterclass, een restauratieopstelling, causerieën en een discussieforum doorloopt tot en met 3 juli in Museum Geelvinck Hinlopen Huis.

[Tafelpiano in Museum Geelvinck Hinlopen Huis]

Met het uitschrijven van een compositieconcours plaatst het Geelvinck de tafelpiano als een volwaardig muziekinstrument met een eigen klankkleur in de tegenwoordige tijd. De enthousiaste reacties vanuit de internationale muziekwereld spreken boekdelen. 

De nieuwe composities voor tafelpiano van Hans Bakker, Miranda Driessen, Yodo Kurahashi (Japan), Rob Manthey (USA), Anna Mikhailova (Rusland) en Martijn Voorvelt worden beoordeeld door een internationale jury bestaande uit Willem Brons, Stanley Hoogland, Martijn Padding en Peter Sykes (Boston, USA).


Concours ter aanmoediging van aanstormend talent

Voorafgaande aan uitvoering van deze composities op zaterdagavond 25 juni in het Geelinck, vindt ’s middags het ‘Amsterdam Virtuosi 2011’ concours voor aanstormend talent op tafelpiano plaats. Eén van de juryleden voor dit concours, Michael Tsalka (die hiervoor speciaal naar Nederland overkomt), speelt na afloop zelf de Goldberg Variationen van J.S. Bach op één van de tafelpiano’s.


Historische tafelpiano

Gedurende het festival zijn een tiental pianoforte-instrumenten, waaronder een Nederlandse tafelpiano en een lyra-vleugel, in het Geelvinck te zien en te beluisteren.

De tafelpiano – in het Engels ‘square piano’ – is een vroege piano, of pianoforte, die door haar vormgeving, een brede, langwerpige klankkast op vier poten, lijkt op een kleine tafel en daarmee zeer geschikt is voor gebruik in de huiskamer. De tafelpiano verschilt wezenlijk van de moderne piano, zowel technisch, als qua klankkleur. Het karakteristieke verfijnde geluid – ongeschikt voor grote concertzalen – wordt door kenners zeer gewaardeerd.

De historische ontwikkeling van de tafelpiano voor de huiskamer in de late 18e en vroege 19e eeuw staat symbool voor de emancipatie van de burger in deze roerige periode, hetgeen wellicht enigszins vergeleken kan worden met de opkomst van de popmuziek in de jaren ‘60/’70 van de vorige eeuw. Opmerkelijk is, dat in diezelfde periode tevens een hernieuwde belangstelling ontstond voor de historische pianoforte-instrumenten en ook de basis werd gelegd voor de Sweelinck Collectie, die nu onder de vleugels van Museum Geelvinck wordt gerestaureerd en bespeelbaar gehouden.

Geelvinck Muziekfestival 'Amsterdam Virtuosi 2011'
25 juni t/m 3 juli 2011, Museum Geelvinck Hinlopen Huis, Amsterdam

Het Geelvinck Muziekfestival is opgezet in het verlengde van de Geelvinck Salon, een intiem, wekelijks kamerconcertprogramma rondom de Sweelinck Collectie. Het biedt een podium voor jonge musici en componisten. Naast veel klassieke muziek, is er plaats voor spannende cross-overs tussen muziekgenres en verschillende culturen, zoals de compositie voor tafelpiano en de Japanse koto, die in 2010 in de Geelvinck Salon haar première kreeg. Ook het festival geeft een mix van klassiek met o.a. jazz, tango, fado enz.


Geelvinck

Het Geelvinck Hinlopen Huis biedt inmiddels twintig jaar een gevarieerd aanbod van tentoonstellingen en activiteiten. De focus van het particuliere grachtenhuismuseum ligt op leefstijl in de huiskamer, waarbij het hedendaagse wonen aan de gracht wordt gekoppeld aan de bewonersgeschiedenis en aan andere culturen. De organisatie wordt volledig gedragen door vrijwilligers en ontvangt geen structurele subsidies. 

[Tafelpiano China in Museum Geelvinck Hinlopen Huis]