Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Campagne wijst werkgevers op noodzaak uv-bescherming werknemers Flinke toename huidkanker, buitenwerkers lopen meer risico

Dordrecht, 27 juni 2011 - De afgelopen tien jaar is het aantal gevallen van huidkanker gestegen van 15.000 naar 40.000 per jaar door meer zonnebaden en meer zonvakanties. Zo blijkt uit cijfers van KWF Kankerbestrijding. Voor de ruim half miljoen mensen die beroepsmatig buiten werken in Nederland, zoals bouwvakkers, agrariërs of medewerkers plantsoenendienst, zijn de risico's navenant groot. Vooral mensen met een lichte, gevoelige huid moeten extra opletten (huidtype 1 of 2). Zeker op dagen als vandaag en morgen waarin er sprake is van een (zeer) krachtige zon (zonkracht 8). Om werkgevers te wijzen op de gevolgen van te langdurige, overmatige, onbeschermde blootstelling van werknemers aan uv-straling, is Intersafe Groeneveld een speciale UV-campagne gestart.

"Mensen zijn zich over het algemeen wel bewust van de risico's van te veel en te lang in de zon zitten, maar handelen daar niet naar. Dat geldt niet alleen voor strandgangers, maar ook voor al die werknemers in bijvoorbeeld de bouw of in de agrarische sector. Er wordt over het algemeen zowel door werknemers als werkgevers laconiek gereageerd op de mogelijke gevolgen. Toch is huidkanker een beroepsziekte. Werkgevers zijn derhalve verplicht om de nodige maatregelen te nemen om bescherming te bieden. Maar ook de werknemers zelf hebben natuurlijk een verantwoordelijkheid. Daar willen we hen op wijzen in onze voorlichtingscampagne over uv-straling. Bovendien kunnen we werkgevers faciliteren op het gebied van beschermende producten", aldus Roger van Meer van Intersafe Groeneveld.

Insmeren met anti-zonnebrand
Met goede voorlichting aan de werknemers en het nemen van de juiste maatregelen kan het risico op huidkanker worden beperkt. Zoals het vermijden van de zon tussen 12.00 en 15.00 uur, het dragen van speciale uv-beschermende kleding (een standaard wit katoenen t-shirt heeft slechts uv-protectiefactor 15), het dragen van een pet of helm met nekflap, insmeren met anti-zonnebrand (minimaal factor 30) en het dragen van een zonnebril met uv-filter. "Ik raad mensen aan om naar de dokter te gaan als een moedervlek verandert of een zweertje niet overgaat. Ook moeten werknemers uit de zon gaan als ze uitslag of jeuk krijgen, of snel verbranden. Ook dan kan het geen kwaad om een arts te raadplegen. De gevaren van te lange blootstelling aan uv-straling mogen niet worden onderschat", zegt Van Meer.

De campagne bestaat uit zogenoemde toolboxmeetings, posters en leaflets. Meer over de campagne is te vinden op www.intersafe.eu

Over Intersafe Groeneveld
Intersafe Groeneveld B.V. is toonaangevend marktleider op het gebied van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het bedrijf onderscheidt zich in de markt door samen met de klant unieke oplossingen te vinden voor veiligheids- en gezondheidsvraagstukken. Deze toegevoegde waarde zorgt ervoor dat klanten Intersafe als dé gesprekspartner zien voor veilig en gezond werken. Intersafe heeft zowel klanten in de industrie als in kantooromgevingen. Om effectief aan veiligheidsbeleid te doen, ondersteunt Intersafe zijn klanten ook bij het opzetten van arbo- en veiligheidsbeleid, geeft trainingen en doet onafhankelijk arbeidshygiënisch en veiligheidskundig onderzoek. Klanten zien Intersafe als partner bij het ontwikkelen van een veilige en gezonde werkomgeving. Vanuit het hoofdkantoor in Dordrecht werken meer dan 170 medewerkers door het hele land dagelijks aan het verder uitbouwen van het succes van de organisatie. Intersafe investeert in de groei en ontwikkeling van zijn medewerkers, omdat zij een doorslaggevende factor zijn het bedrijf.


---

Noot voor de redactie,