Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Participatieproces Nieuwe Westelijke Oeververbinding stelt deelnemers teleur

Dit najaar zal er een voorkeursbesluit worden genomen voor een Blankenburgtunnel of een Oranjetunnel. In de afgelopen maanden konden burgers en belangenorganisaties daarom meedoen aan meedenkavonden als onderdeel van de besluitvorming over een Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Momenteel houdt de projectorganisatie een toer door de regio om de resultaten van dit participatieproces de presenteren tijdens informatieavonden. Deelnemers aan het participatieproces kunnen echter concluderen dat zij van een koude kermis thuis komen: de procesgang rammelt aan alle kanten en zal daardoor vermoedelijk niet gaan leiden tot een maatschappelijk breed gedragen besluit.

Tijdens de meedenkavonden kregen de deelnemers informatie gepresenteerd over de twee tunnelvarianten waarop zij hun argumenten konden baseren. Dit bleek echter onvolledige, onjuiste of achterhaalde informatie te zijn. Zo waren de verkeerscijfers verkregen met een oud model waarin belangrijke ontwikkelingen in de regio, zoals de ingebruikname van de Tweede Maasvlakte niet zijn meegenomen. De nieuwe cijfers zijn pas in de loop van de zomer beschikbaar, maar dan is het participatieproces al achter de rug.

Gedurende het participatieproces werd de deelnemers gevraagd om mogelijke tunneltracés te tekenen. Dit leverde in totaal 64 verschillende tekeningen op van de Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel. De projectorganisatie heeft bepaald dat zes tekeningen daarvan als eindresultaat zullen worden meegenomen in de besluitvorming. Hoe tot deze zes tekeningen gekomen is, is de deelnemers niet duidelijk. Het participatieproces lijkt hiermee op een black box waar een heleboel informatie in is gestopt en op een ontransparante wijze een zeker resultaat uit komt. Van een gelijkwaardige vergelijking tussen de tracés van de Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel is bovendien geen sprake geweest.

In 2008 bracht de Commissie Elverding een advies uit over de besluitvorming rond grote infrastructurele projecten waarin onder andere staat dat in de verkenningsfase van een project actieve participatie van betrokkenen nodig is om gezamenlijk tot een gedragen oplossingsrichting te komen. Deelnemers aan het participatieproces moeten constateren dat het huidige proces niet voldoet aan de uitgangspunten van de Commissie Elverding. Dit kan nog de nodige consequentie gaan hebben voor het verdere verloop van de besluitvorming rondom de Nieuwe Westelijke Oeververbinding omdat de adviezen van de Commissie Elverding juridisch verankerd zijn in de nieuwe Tracéwet die naar verwachting volgend jaar in werking treedt. De aanleg van een Nieuwe Westelijke Oeververbinding zal onder de nieuwe Tracéwet gaan vallen.


- Einde persbericht -

----------



Ingezonden persbericht