Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Rover-Haarlem: Kruisweg niet heropenen voor auto's

Door de afsluiting van de Kruisweg bij het station van Haarlem wordt er door ondernemers en ouderenbondgeklaagd over de bereikbaarheid. Rover-Haarlem en Fietsersbond Haarlem vinden juist dat de binnenstad uitstekend bereikbaar is en vragen de stad om geduld bij de werkzaamheden.

"De Kruisweg moet open voor auto's" opende het Haarlems Dagblad op 7 juni. De binnenstad en het station zou met de afsluiting voor autoverkeer onbereikbaar geworden zijn voor ondernemers en voor ouderen. Wat denken ouderenbonden en ondernemers met die openstelling te realiseren? In onze ogen niets. De ruimte op de Kruisweg is al vergeven. Na de lopende herinrichting en herbestrating is de Kruisweg een wandelroute, busbaan en tweezijdig fietspad ("De Rode Loper") en is er geen enkele ruimte vrij om te parkeren en te laden/lossen. Auto's toelaten verandert niets. De Haarlemse binnenstad is uitstekend bereikbaar. Er zijn vijf parkeergarages aan de rand van de binnenstad.

Is het station onbereikbaar voor auto's? De parkeergarage Stationsplein is - als je de weg weet - goed bereikbaar en brengt je op het stationsplein. Wat wil een mens nog meer? Parkeren in de hal van het station? Wat er in Haarlem ontbreekt, is een goede bewegwijzering, niet alleen naar de parkeergarage, maar ook naar de fietsenkelder. Bovendien worden aan de noordkant van het station kiss-en-ride plaatsen gemaakt aan beide zijden van het Kennemerplein en op de Kennemerbrug. Via de Parklaan kun je met de auto tot de parkeergarage rijden. Ook ouderen kunnen in het stationsgebied in- en uitstappen; de routes zijn veranderd, niet de bereikbaarheid.

In het oorspronkelijke plan was de Kruisweg overigens uitsluitend bestemd voor voetgangers en fietsers. De politiek heeft in de laatste fase van het besluitvormingsproces die visie doorkruist door de uitgaande bussen door de Kruisweg te leiden. Dat besluit betekende direct dat de geplande laad- en loshavens voor de ondernemers moesten verdwijnen.

Volgens Léon Tebbens van Rover-Haarlem leiden wegafsluitingen voor auto's in eerste instantie altijd tot kritiek. "Jaren later is iedereen tevreden. Dat zag je in Haarlem ook bij de afsluiting van de Zijlstraat. Bovendien blijkt uit Haarlems onderzoek dat slechts 24% van de bezoekers van de binnenstad met de auto komt. Dus drie op de vier bezoekers komt per fiets of het openbaar vervoer. Volgens mij beseffen veel ondernemers dit niet. Dat is de reden dat fietsers, voetgangers met de autovrije Kruisstraat de ruimte krijgen om naar de binnenstad te komen." Door de huidige werkzaamheden is het rommelig en is er overlast. "Vroeger was het stationsplein met die kruisende verkeersstromen onoverzichtelijk en gevaarlijk. Door die stromen te scheiden wordt het veiliger en kun je het plein mooier inrichten. Je kunt je pas echt een oordeel vellen als het project is afgerond. Geef het een kans".