Ingezonden persbericht


LeasePlan online favoriet voor een leaseauto

DirectLease en toplease.nl volgen in online onderzoek van WUA!

Wanneer ondernemers en consultants zich online oriënteren op een leaseauto voor zichzelf, is de kans het grootst dat ze die het liefst bij LeasePlan zouden afnemen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in juni uitvoerde. LeasePlan.nl wordt het best gevonden en het vaakst als favoriet aangewezen, en laat daarmee concurrenten als DirectLease en toplease.nl achter zich. De respondenten gaven in totaal 214 individuele beoordelingen over 60 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
60% van de respondenten komt tijdens de online oriëntatie op LeasePlan.nl terecht. Het is daarmee de best vindbare website van de branche. 80% van deze bezoekers besluit na de eerste indruk om door te klikken op de website. LeasePlan.nl presteert vooral goed op de thema's Web Imago en Vertrouwen. Verbeterpunten zijn de Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. 17,5% van de respondenten wijst LeasePlan.nl aan als favoriet.

DirectLease.nl wordt door 55% van de respondenten gevonden. De website scoort vooral op de thema's Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. Knelpunt voor DirectLease is de vormgeving. 10% van de respondenten zou op basis van de online oriëntatie voor een leaseauto van DirectLease kiezen.

De derde plaats op de ranglijst is voor toplease.nl. De website wordt door slechts 25% van de respondenten bezocht tijdens de oriëntatie. Toch verovert toplease.nl uiteindelijk 10% van de totale voorkeur. Net als LeasePlan.nl heeft toplease.nl dit vooral te danken aan hoge scores op Web Imago en Vertrouwen.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 23 en 62 jaar oud en ondernemer/zzp'er of consultant. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een autoleasemaatschappij om een auto bij te leasen voor zichzelf. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: juni 2011
Case: 'U wilt een auto gaan leasen voor uzelf. Ga u online oriënteren op een autoleasemaatschappij.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: - 50% ondernemers/zzp'ers, 50% consultants - rijden allemaal in een leaseauto.
Leeftijd: tussen de 23 en 62 jaar oud Verdeling geslacht: 65% man, 35% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht