Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 30 juni 2011

TLN en KNV: Vervoerders dupe van duurdere vergunningen en digitachkaarten

Tariefsverhogingen KIWA buitenproportioneel

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) verwerpen de tariefsverhoging voor de vergunningen en de kaarten voor digitale tachografen (digitachkaarten) van vrachtauto's, touringcars en taxi's. Uitgifte-instantie KIWA wil dit jaar de tarieven tussen de 15% en 20% laten stijgen. Een forse prijsverhoging die het vervoerend bedrijfsleven veel geld gaat kosten. 'Onbegrijpelijk' stellen de twee organisaties. Zeker in een tijd waarin de marges op vervoer minimaal zijn en bedrijven moeite hebben om rendabel te vervoeren. TLN en KNV roepen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op om te kijken hoe de tariefsverhogingen kunnen worden gecompenseerd en de aanbestedingvoorwaarden kunnen worden aangescherpt om toekomstige onredelijke prijsstijgingen te voorkomen.

Sinds oktober 2010 is de uitgifte van vergunningen en digitachkaarten voor beroepschauffeurs bij KIWA ondergebracht. KIWA heeft deze taak overgenomen van IVW. KIWA wil nu voor 2011 de tarieven flink omhoog gooien. Zo zal de chauffeurspas voor taxichauffeurs met maar liefst 19,15% stijgen, moeten touringcarchauffeurs 16,25% meer gaan betalen voor hun digitale kaart en krijgen transportondernemers een stijging van 15,5% voor de kiezen. 'Buitensporig en onbegrijpelijk', stellen de twee organisaties.

Lage winstmarges
TLN en KNV erkennen dat KIWA het tariefvoorstel voor 2011 heeft opgesteld binnen de randvoorwaarden zoals afgesproken met IVW. TLN en KNV wijzen echter op het feit dat de sector nog steeds herstellende is van de economische crisis. Veel bedrijven hebben tot op heden moeite om het hoofd boven water te houden. De financiële reserves zijn op, de winstmarges zijn zeer laag en iedere kostenverhoging zet de marges nog verder onder druk. Een maatregel die aan niemand valt uit te leggen. Korte termijn
TLN en KNV zijn bovendien van mening dat KIWA een vergelijking moet maken met de prijzen voor dezelfde documenten in andere landen om ons heen. Wanneer in Nederland de tarieven immers fors worden verhoogd terwijl de prijzen in het buitenland veel minder stijgen, heeft dit een nadelig effect op de concurrentieverhoudingen voor Nederlandse bedrijven. TLN en KNV willen daarom dat de minister ingrijpt met compenserende maatregelen en dat de buitensporige kostenstijgingen voor de vervoerssector worden verzacht. Lange termijn
Volgens TLN en KNV kan en mag het niet zo zijn, dat een partij met winstoogmerk een monopolie heeft op de uitgifte van documenten die een publiek doel dienen. Zoals uit de huidige aangekondigde stijging blijkt, werkt dit prijsstijging zonder oog voor de markt alleen maar in de hand. Om onredelijke verhogingen in toekomst tegen te gaan, is het van groot belang dat de minister de aanbestedingsvoorwaarden waartegen KIWA nu de uitgifte verzorgt, aanscherpt. Deze aanpassing is mogelijk tijdens het eerste evaluatie moment, een jaar na uitplaatsing.



Ingezonden persbericht