Gemeente Almere


Gemeente Almere helpt klanten afspraak onthouden

30-06-2011

Vanaf 1 juli gaat de gemeente Almere haar klanten helpen hun afspraak te onthouden. Almeerders die een afspraak hebben bij Burgerzaken of Sociale Zaken ontvangen twee dagen voor de afspraak een herinnerings-sms.

Er staan per 1 juli nog meer zaken op stapel die gevolgen hebben voor langskomen bij de gemeente.

Meer langskomen op afspraak bij Burgerzaken

De gemeente werkt vanaf deze datum meer op afspraak. Voor alle producten van Burgerzaken (zoals het aanvragen van een paspoort en het aangifte doen van geboorte) kunnen Almeerders een afspraak maken, en voor sommige producten (zoals het beoordelen van een akte) móeten ze een afspraak maken. Het volledige overzicht is te vinden op almere.nl/burgerzaken.

De tijden waarop klanten een afspraak kunnen maken verruimen. Dat is vanaf 1 juli ook 's ochtends en op donderdagavond mogelijk.

Sturing op afzeggen afspraak

Om het aantal klanten dat niet komt opdagen te verminderen stuurt de gemeente meer op het afzeggen van een afspraak. Bij voorkeur doet de klant dat uiterlijk 24 uur voor de afspraak. Op de tijd van de afgezegde afspraak kan dan een andere klant worden geholpen. Dit zorgt ervoor dat de doorloop bij de balies sneller is en dat klanten sneller weer een nieuwe afspraak kunnen maken.

Voor klanten van Burgerzaken gaat het maken en afzeggen/wijzigen van een afspraak het gemakkelijkst via het Digitaal Loket. Klanten van Sociale Zaken (inclusief Werkplein en Budget Bureau Almere) kunnen hun afspraak telefonisch afzeggen.

Bijdrage aan dienstverlening en efficiënter werken

Deze maatregelen dragen bij aan de dienstverlening richting de klant en aan efficiënter werken. Als klanten een afspraak hebben weten ze wanneer ze aan de beurt zijn en hoeven ze niet achteraan te sluiten in de rij. Doordat van tevoren bij de gemeente bekend is hoeveel klanten er komen is de capaciteit van medewerkers bij de balies gemakkelijker in te plannen.
ov-kaart actie