Ministerie van Defensie

Lynx stopt met Search and Rescue-taken

30 juni 2011, 16.47 uur

Lynx helikopter voor de ondergaande zon Na ruim 30 jaar komt deze week een einde aan de Search and Rescue (SAR)-taken voor de Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Vanaf 1 juli neemt 303 SAR-squadron op Vliegbasis Leeuwarden ook deze verantwoordelijkheid op zich.

De SAR-inzet die gisteren plaatsvond, was waarschijnlijk de laatste met een Lynx van 860 Squadron. De maritieme helikopter van Vliegkamp De Kooij bracht daarbij een patiënt vanaf zee naar het vasteland.

Levensredders

Al decennia is de Marine Luchtvaart Dienst verantwoordelijk voor het uitvoeren van SAR-operaties op het Nederlandse deel van de Noordzee en de binnenlandse wateren. Sinds 1962 deed zij 1332 reddingen op zee, vaak onder bijzondere omstandigheden.

Op 21 december 2003 redde het Lynx-squadron het leven van 2 zwaargewonde personen op een op drift geraakt containerschip. De bemanning kreeg hiervoor in 2008 van toenmalig minister van Defensie Eimert van Middelkoop, de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. In 2006 maakt een civiele SAR-helikopter een noodlanding op de Noordzee. 2 Lynxen boden samen met schepen van de KNRM en de kustwacht hulp. Uiteindelijk zijn alle 17 inzittenden gered.

Het werkgebied van de reddingshelikopters was meestal de Noordzee, toch zijn er uitzonderingen. Zo waren er in januari 1996 3 Lynx-helikopters gestationeerd in Limburg om te ondersteunen tijdens de watersnood. Daarnaast vervoerde dit type Defensiehelikopter in de Nieuwjaarsnacht van 2001 onder meer slachtoffers van de horecabrand in Volendam naar een traumacentrum.

Het squadron

Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Oost-Indië leverde 860 Squadron vanaf 1943 helikoptercapaciteit voor de schepen van de Koninklijke Marine. Later opereerde het squadron vanaf het vliegdekschip Hr. Ms. Karel Doorman. In de jaren '60 werd de eenheid met Wasp-helikopters gestationeerd in Den Helder. De Wasps en Augusta Bells waren de eerste maritieme helikopters die officieel werden ingezet voor SAR-taken. Vanaf eind jaren '70 namen de Lynx-toestellen deze taak op zich.

Niet stilzitten

Het wegvallen van de SAR-taken voor het Noord-Hollandse squadron betekent niet dat de Lynxen stil komen te staan. Ze zijn nog steeds actief vanaf marineschepen bij onder meer antipiraterij-missies en drugsbestrijdingsoperaties. De maritieme NH90-helikopters nemen de komende jaren die taken geleidelijk over.