CDA


Nieuws
Doortrekking van de A15 gaat nieuwe fase in
donderdag 30 juni 2011

CDA Gelderland is verheugd over de ontwikkelingen

Deze week is bekend geworden dat de minister van Infrastructuur en Milieu met de Provincie Gelderland en de Stadsregio overeenstemming heeft bereikt over de financiering van de doortrekking van de A15. Daarbij hebben ze een voorkeur uitgesproken voor een bepaald tracé.

Deze twee zaken houden nauw verband met elkaar: zonder een sluitende financiering lag de verdere planontwikkeling immers stil en zouden we nog lang kunnen wachten op besluitvorming. Het CDA wijst er met nadruk op, dat het in belang van alle betrokkenen is, dat er nu zicht is op besluitvorming:

het bedrijfsleven, dat smachtend uitziet naar een oplossing voor de files;
de automobilist, zeker de zakelijke rijder, die graag zijn afspraken in de regio en daarbuiten op tijd moet halen;
de gemeenten die nu met verdere plannen voor de ruimtelijke inrichting van het gebied verder kunnen gaan;
maar ook de bewoners van het gebied zelf, agrariërs die wellicht uitgekocht moeten gaan worden: ook voor hen komt er een einde aan een stuk onzekerheid.

Naast het persbericht van het ministerie en de regio, ligt er nu ook een statennotitie klaar, waarin voor de statenfracties te lezen is wat er de komende tijd gaat gebeuren.
De afspraken houden onder meer in, dat ingezet wordt op een landschappelijk verantwoord ingepaste brug, die tussen Zevenaar en Duiven aansluit op de A12. Dat wil niet zeggen dat daarmee de alternatieven direct naar de prullenbak zijn verwezen. In de Trajectnota/MER, die in september uitkomt, wordt naast dit alternatief ook de doortrekking met tunnel, het verbredingsalternatief en het bundelingsalternatief onderzocht.

Maar een belangrijke voorwaarde is nu vervuld: minstens 1 van de varianten kent nu voldoende dekking en dat is een strikte voorwaarde voor een volwaardige MER-studie. Zoals bekend zijn Gedeputeerde Staten bereid om een extra bedrag van â¬260 miljoen te reserveren, onder voorbehoud van goedkeuring door de Gelderse Staten. Het Rijk draagt â¬45 miljoen extra bij en de raming van de tolopbrengsten is met â¬20 miljoen opgehoogd, eventueel kan dat gat voor de provincie met nog eens â¬60 miljoen groter worden.

Al met al een forse inspanning voor de Provincie Gelderland, die niet uit de lucht komt vallen. Ook in de vorige statenperiode is er regelmatig en fors voor de infrastructuur in de Stadsregio gelobbyd en het CDA kijkt met tevredenheid naar de bereikte resultaten, waarbij ook de Stadsbrug in Nijmegen, de verbetering van station en spoor in Arnhem en de verbreding van de A50 genoemd mogen worden.

Voor de nieuwe statenleden ligt er bij de start van deze statenperiode de opdracht om een besluit te gaan nemen over alle voorstellen die nu op ons af gaan komen: de Trajectnota/MER, de financiering van het project en de kaders voor een nieuwe bestuursovereenkomst met de betrokken partners. Het raamwerk voor onze inzet staat in het verkiezingsprogramma van het CDA Gelderland: doortrekking van de A15 via een verantwoorde landschappelijke inpassing. Daar gaan we nog steeds voor.

Kees van Baak en Albert Schol, CDA Statenleden Gelderland k.van.baak@ps.gelderland.nl en a.schol@ps.gelderland.nl.