Gemeente Eindhoven

`Urban screen' bij de VVV

Bij de VVV-locatie op het Stationsplein in Eindhoven staat vanaf deze week een groot permanent scherm. Op dit scherm worden mediakunstwerken en artistieke `urban games' gepresenteerd. Een aantal daarvan kun je via je smartphone aansturen. Zo kun je in contact komen met mensen in Den Haag en Utrecht, waar deze schermen ook staan.

Tot en met 31 juli is er zelfs een interactieve verbinding met de Biënnale van Venetië waar voor de gelegenheid een aantal hotspots, zoals ze heten, staan opgesteld. Dropstuff, platform voor mediakunst, realiseert het urban screen in samenwerking met de gemeente Eindhoven.

Volgens wethouder Mary-Ann Schreurs sluit het `urban screen' goed aan op ideeën die de gemeente heeft over de openbare ruimte: "De openbare ruimte zien we als plek waar alles geïntegreerd en interactief samenkomt met cultuur als belangrijke waarde. Met de inwoner als co-creator van zijn eigen, maar ook de stedelijke, culturele beleving."

Van 4 juni t/m 31 juli zijn Nederlandse artistieke games officieel onderdeel van de Biënnale van Venetië: de oudste en meest prestigieuze kunsttentoonstelling ter wereld. De games worden dan getoond op een uniek cultureel netwerkvan `urban screens' op drie A-locaties in Venetië: Het stationsplein, de kade Riva Ca` di Dio bij Arsenale en Campo Sant' Angelo, tussen de Rialtobrug en het San Marcoplein. Mensen die op deze locaties staan, kunnen dus gamen met mensen op het Eindhovense Stationsplein.

Dropstuff.nl is een `museum zonder muren'; een digitaal en interactief museaal kanaal dat een platform biedt aan mediakunstwerken en artistieke games in de openbare ruimte. Jonge talentvolle gamedesigners en gerenommeerde kunstenaars en ontwerpers zijn uitgenodigd om samen te komen tot een `urban game', waarbij ervaring en `frisse blik' elkaar inspireren en leiden tot vernieuwing. Door innovatief gebruik van nieuwe mediatechnologie positioneert Dropstuff zich tussen de relatieve geslotenheid van het klassieke museum voor hedendaagse kunst en het volledig open podium van het web. Op deze wijze wil Dropstuff.nl in een jong en nieuw publiek bereiken, dat de weg naar het museum niet gemakkelijk weet te vinden.

De Dropstuff Hotspot blijft voor een periode van 4 tot 5 jaar in de stationsomgeving staan. Het is mogelijk dat een vergelijkbaar scherm een permanent onderdeel wordt van de nieuwe stationspassage.