Bonnefanten Museum Maastricht

De verzameling Van Herck - Terracotta's uit de 17e en 18e eeuw

3 juli - 9 oktober 2011

Meer dan 50 terracottabeelden zal de tentoonstelling De verzameling Van Herck - Terracotta's uit de 17e en 18e eeuw in het Bonnefantenmuseum tonen. De beelden waren onderdeel van de indrukwekkende verzameling van de Antwerpse kunstkenner en verzamelaar Charles Van Herck (1884 - 1955). Van de collectie, die na zijn dood door zijn nabestaanden in bewaring werd gegeven bij de Koning Boudewijnstichting te Brussel, wordt normaal gesproken een kleine selectie getoond in het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen dat op dit moment aan het verbouwen is. Het Bonnefantenmuseum toont deze zomer daarom een groter gedeelte uit deze verzameling en maakt de collectie opnieuw toegankelijk voor een groot publiek.

Van Herck
Charles Van Herck stamde uit een familie van antiquairs en trad na het behalen van zijn architectendiploma in 1902, aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, in het voetspoor van zijn voorvaders. Hij trad niet alleen op als handelaar, ook was hij expert bij veilingen, maakten inventarissen van nalatenschappen en deed onderzoek naar zijn grote passie: het leven en werk van Antwerpse beeldhouwers uit de 17e en 18e eeuw. Charles Van Herck ontwikkelde door deze interesse een grote esthetische voorliefde voor tekeningen en terracotta's van deze beeldhouwers en verzamelde door de jaren heen een zeer uitzonderlijke collectie tekeningen en terracotta's van deze Antwerpse kunstenaars.

Bozetti & Modelli
Van Herck was in staat om een groot aantal bozetti en modelli te vergaren in zijn privéverzameling. Beiden zijn vormen van boetseerwerken die een uitstekend inzicht geven in het creatieve proces van de beeldhouwer. De bozetti dienden vaak om het idee van een kunstenaar vast te leggen door heel snel in klei grofweg het idee vast te leggen. De modelli daarentegen waren meer gevorderde en gedetailleerde versies van het oorspronkelijke idee en werden vaak gebruikt om de goedkeuring van de opdrachtgever te kunnen verkrijgen.

De modelli werden vaak langer bewaard in de beeldhouwersateliers dan de bozetti omdat ze meer uitgewerkt waren en ook later nog als studiemateriaal konden dienden, terwijl de bozetti slechts als snelle schetsen werden opgevat, die daarna ook weer werden vernietigd. Tegenwoordig worden zeker de modelli als kunstwerken op zich beschouwd, al gebeurde dit in de 17e en 18e eeuw ook al een enkele keer, zo toont de signatuur op sommige modelli uit de collectie.

Tot de hoogtepunten van de tentoonstelling behoort een gesigneerd zelfportret van de Antwerps-Londense beeldhouwer Michael Rysbrack uit omstreeks 1730. De kunstenaar kijkt zelfbewust de wereld in en de zachte stoffen van zijn jas en hemd zijn levensecht in het harde gebakken terracotta uitgevoerd.

Van geheel andere orde, maar niet minder imposant is het Modello dat Artus Quellinus de oude rond 1650 vervaardigde voor een marmer reliëf voor het Koninklijk paleis (voorheen stadhuis) in Amsterdam. De voorstelling van Apollo en Python maakt nog steeds deel uit van een reeks uitbeeldingen van antieke goden.

De terracotta's zijn zowel van religieuze als van seculiere aard. Er wordt geput uit zowel verhalen uit de Bijbel als verhalen uit de Oudheid. Ook zijn niet alle beelden louter verhalend van aard: er zijn ook portretten te bewonderen van Hercules, Beethoven en Rossini als ook reeds eerder genoemde Rysbrack's zelfportret.

Credits foto's: Koning Boudewijnstichting , coll. Charles Van Herck, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, België, © P. de Formanoir

Download hier als pdf.

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen! Michael Rysbrack (1684 - 1770), Zelfportret, terracotta, 60,5 x 50 x 26 cm. Omstreeks 1730. Michael Rysbrack (1684 - 1770), Zelfportret, terracotta, 60,5 x 50 x 26 cm. Omstreeks 1730.
Jacques Bergé , De Kruisiging van Petrus, terracotta, 35 x 56 cm. 1733.
Artus Quellinus de Oude (1609 - 1668), Apollo en Python, terracotta, 62,5 x 34 cm.
Laurent Delvaux (1696 - 1778), Het Christelijk Geloof, terracotta, 27,5 x 11 x 7 cm.
Walter Pompe (1703 - 1777). Onze-Lieve-Vrouw met het Kind op haar schoot, terracotta, 31 x 14 x 16 cm. Walter Pompe, Engelhoofdje, terracotta, 16 x 13 cm. 1742