De verzameling Van Herck - Terracotta's uit de 17e en 18e eeuw
3 juli - 9 oktober 2011
Meer dan 50 terracottabeelden zal de tentoonstelling De verzameling Van
Herck - Terracotta's uit de 17e en 18e eeuw in het Bonnefantenmuseum
tonen. De beelden waren onderdeel van de indrukwekkende verzameling van
de Antwerpse kunstkenner en verzamelaar Charles Van Herck (1884 -
1955). Van de collectie, die na zijn dood door zijn nabestaanden in
bewaring werd gegeven bij de Koning Boudewijnstichting te Brussel,
wordt normaal gesproken een kleine selectie getoond in het Museum voor
Schone Kunsten te Antwerpen dat op dit moment aan het verbouwen is. Het
Bonnefantenmuseum toont deze zomer daarom een groter gedeelte uit deze
verzameling en maakt de collectie opnieuw toegankelijk voor een groot
publiek.
Van Herck
Charles Van Herck stamde uit een familie van antiquairs en trad na het
behalen van zijn architectendiploma in 1902, aan de Koninklijke
Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, in het voetspoor van zijn
voorvaders. Hij trad niet alleen op als handelaar, ook was hij expert
bij veilingen, maakten inventarissen van nalatenschappen en deed
onderzoek naar zijn grote passie: het leven en werk van Antwerpse
beeldhouwers uit de 17e en 18e eeuw. Charles Van Herck ontwikkelde door
deze interesse een grote esthetische voorliefde voor tekeningen en
terracotta's van deze beeldhouwers en verzamelde door de jaren heen een
zeer uitzonderlijke collectie tekeningen en terracotta's van deze
Antwerpse kunstenaars.
Bozetti & Modelli
Van Herck was in staat om een groot aantal bozetti en modelli te
vergaren in zijn privéverzameling. Beiden zijn vormen van
boetseerwerken die een uitstekend inzicht geven in het creatieve proces
van de beeldhouwer. De bozetti dienden vaak om het idee van een
kunstenaar vast te leggen door heel snel in klei grofweg het idee vast
te leggen. De modelli daarentegen waren meer gevorderde en
gedetailleerde versies van het oorspronkelijke idee en werden vaak
gebruikt om de goedkeuring van de opdrachtgever te kunnen verkrijgen.
De modelli werden vaak langer bewaard in de beeldhouwersateliers dan de
bozetti omdat ze meer uitgewerkt waren en ook later nog als
studiemateriaal konden dienden, terwijl de bozetti slechts als snelle
schetsen werden opgevat, die daarna ook weer werden vernietigd.
Tegenwoordig worden zeker de modelli als kunstwerken op zich beschouwd,
al gebeurde dit in de 17e en 18e eeuw ook al een enkele keer, zo toont
de signatuur op sommige modelli uit de collectie.
Tot de hoogtepunten van de tentoonstelling behoort een gesigneerd
zelfportret van de Antwerps-Londense beeldhouwer Michael Rysbrack uit
omstreeks 1730. De kunstenaar kijkt zelfbewust de wereld in en de
zachte stoffen van zijn jas en hemd zijn levensecht in het harde
gebakken terracotta uitgevoerd.
Van geheel andere orde, maar niet minder imposant is het Modello dat
Artus Quellinus de oude rond 1650 vervaardigde voor een marmer reliëf
voor het Koninklijk paleis (voorheen stadhuis) in Amsterdam. De
voorstelling van Apollo en Python maakt nog steeds deel uit van een
reeks uitbeeldingen van antieke goden.
De terracotta's zijn zowel van religieuze als van seculiere aard. Er
wordt geput uit zowel verhalen uit de Bijbel als verhalen uit de
Oudheid. Ook zijn niet alle beelden louter verhalend van aard: er zijn
ook portretten te bewonderen van Hercules, Beethoven en Rossini als ook
reeds eerder genoemde Rysbrack's zelfportret.
Credits foto's: Koning Boudewijnstichting , coll. Charles Van Herck,
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, België, © P. de
Formanoir
Download hier als pdf.
Beeldmateriaal
lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen
het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!
Michael Rysbrack (1684 - 1770),
Zelfportret, terracotta, 60,5 x 50 x 26 cm. Omstreeks 1730.
Michael Rysbrack (1684 - 1770), Zelfportret,
terracotta, 60,5 x 50 x 26 cm. Omstreeks 1730.
Jacques Bergé , De Kruisiging van Petrus,
terracotta, 35 x 56 cm. 1733.
Artus Quellinus de Oude (1609 - 1668), Apollo en
Python, terracotta, 62,5 x 34 cm.
Laurent Delvaux (1696 - 1778), Het Christelijk
Geloof, terracotta, 27,5 x 11 x 7 cm.
Walter Pompe (1703 - 1777). Onze-Lieve-Vrouw met
het Kind op haar schoot, terracotta, 31 x 14 x 16 cm.
Walter Pompe, Engelhoofdje, terracotta, 16 x 13
cm. 1742
Bonnefanten Museum Maastricht