Gemeente Anna Paulowna

Stuurgroep neemt besluit over servicepunten Hollands Kroon

In de nieuwe gemeente Hollands Kroon komen drie servicepunten die acht uur per week open zijn voor burgers en bedrijven. Dit heeft de stuurgroep besloten. De aanleiding hiervoor was de strategische visie van de gezamenlijke gemeenteraden. In deze visie is opgenomen dat er vanaf 1 januari 2012 servicepunten beschikbaar komen in de voormalige gemeenten. De exacte locaties en openingstijden zijn nog niet bekend. Het Klant Contact Centrum (KCC) in het gemeentekantoor van Anna Paulowna wordt het loket waar alle producten en diensten van de overheid worden geleverd.

Top tien
De meeste inwoners komen slechts één keer in de drie tot vijf jaar bij de gemeente. In de nieuwe gemeente Hollands Kroon kunnen inwoners straks terecht bij de servicepunten voor de tien meest gevraagde producten. Deze producten zijn, na onderzoek bij andere fusiegemeenten, geselecteerd:
⢠paspoort/identiteitskaart;
⢠rijbewijs;
⢠uittreksel GBS/attestatie de Vita;
⢠verklaring omtrent het gedrag;
⢠aangifte van verhuizing (geen vestiging vanuit het buitenland, of eerste inschrijving);
⢠legalisatie van handtekeningen;
⢠aanvraag akte burgerlijke stand (wordt toegezonden vanuit de hoofdvestiging);
⢠afspraken inplannen voor ondertrouw en huwelijk en eventueel naturalisatie;
⢠uitnodiging/garantverklaring;
⢠waarmerken diplomaâs en uittreksels.

Â

Maatwerk Wmo
Het is opvallend dat deze top tien vooral producten zijn van de afdeling Burgerzaken. Voor producten en/of diensten met betrekking tot de Wmo moet maatwerk worden geleverd. Hierbij wordt zoveel mogelijk geprobeerd om de burger thuis te bezoeken voor een juist advies.

Â

Digitale diensten

Naast de servicepunten wordt het KCC het loket waar alle producten en diensten van de overheid worden geleverd. Het KCC wordt ondergebracht in de tijdelijke centrale huisvesting in Anna Paulowna. Het uitgangspunt is om in de komende jaren de inwoner in eerste instantie diensten te verlenen via het digitaal loket en in tweede instantie via de gemeentebalie. Dit betekent dat het zwaartepunt wordt gelegd op de digitale dienstverlening. Het komende half jaar wordt hard gewerkt aan concrete uitwerking van de servicenormen, de inrichting van de werkprocessen en de openingstijden.

Zie ook
Website Hollands Kroon