Gemeente Anna Paulowna
Stuurgroep neemt besluit over servicepunten Hollands Kroon
In de nieuwe gemeente Hollands Kroon komen drie servicepunten die acht
uur per week open zijn voor burgers en bedrijven. Dit heeft de
stuurgroep besloten. De aanleiding hiervoor was de strategische visie
van de gezamenlijke gemeenteraden. In deze visie is opgenomen dat er
vanaf 1 januari 2012 servicepunten beschikbaar komen in de voormalige
gemeenten. De exacte locaties en openingstijden zijn nog niet bekend.
Het Klant Contact Centrum (KCC) in het gemeentekantoor van Anna
Paulowna wordt het loket waar alle producten en diensten van de
overheid worden geleverd.
Top tien
De meeste inwoners komen slechts één keer in de drie tot vijf jaar
bij de gemeente. In de nieuwe gemeente Hollands Kroon kunnen inwoners
straks terecht bij de servicepunten voor de tien meest gevraagde
producten. Deze producten zijn, na onderzoek bij andere fusiegemeenten,
geselecteerd:
⢠paspoort/identiteitskaart;
⢠rijbewijs;
⢠uittreksel GBS/attestatie de Vita;
⢠verklaring omtrent het gedrag;
⢠aangifte van verhuizing (geen vestiging vanuit het buitenland, of
eerste inschrijving);
⢠legalisatie van handtekeningen;
⢠aanvraag akte burgerlijke stand (wordt toegezonden vanuit de
hoofdvestiging);
⢠afspraken inplannen voor ondertrouw en huwelijk en eventueel
naturalisatie;
⢠uitnodiging/garantverklaring;
⢠waarmerken diplomaâs en uittreksels.
Â
Maatwerk Wmo
Het is opvallend dat deze top tien vooral producten zijn van de
afdeling Burgerzaken. Voor producten en/of diensten met betrekking tot
de Wmo moet maatwerk worden geleverd. Hierbij wordt zoveel mogelijk
geprobeerd om de burger thuis te bezoeken voor een juist advies.
Â
Digitale diensten
Naast de servicepunten wordt het KCC het loket waar alle producten en
diensten van de overheid worden geleverd. Het KCC wordt ondergebracht
in de tijdelijke centrale huisvesting in Anna Paulowna. Het
uitgangspunt is om in de komende jaren de inwoner in eerste instantie
diensten te verlenen via het digitaal loket en in tweede instantie via
de gemeentebalie. Dit betekent dat het zwaartepunt wordt gelegd op de
digitale dienstverlening. Het komende half jaar wordt hard gewerkt aan
concrete uitwerking van de servicenormen, de inrichting van de
werkprocessen en de openingstijden.
Zie ook
Website Hollands Kroon