Butter Transport buit Poolse vrachtwagenchauffeurs uit
* 04-07-2011
Vakbond FNV Bondgenoten concludeert dat Butter Transport uit Dronten
stelselmatig Poolse vrachtwagenchauffeurs onder Poolse voorwaarden aan
het werk zet op de Nederlandse vervoersmarkt. Via buitenlandse
vennootschappen worden volgens de bond deze uitbuitingspraktijken
witgewassen.
Poolse chauffeurs minder loon dan Nederlandse collega's
Edwin Atema, FNV Bondgenoten, vat de constructies kort samen: "Bij
Butter verdienen de Poolse chauffeurs 3 euro per uur, daar waar de
Nederlandse collega voor exact hetzelfde werk 13 euro krijgt." Toen
Nederlandse chauffeurs vorig jaar hun zorgen uiten, gaf Butter te
kennen dat het bedrijf de wedstrijd met twee teams speelt en verder
gaat met het leukste team. "Het is voor iedere chauffeur wel duidelijk
wat Butter daarmee bedoelt", aldus Atema.
Poolse arbeidsvoorwaarden voor Nederlands werk
In de afgelopen maanden deed FNV Bondgenoten onderzoek naar de
werkwijze van Butter, nadat er diverse meldingen binnen waren gekomen.
De bond kwam tot de conclusie dat Butter circa 200 Poolse chauffeurs
onder Poolse voorwaarden te werk heeft gesteld op de Nederlandse
vervoersmarkt. Butter doet dit door middel van het registreren van
vrachtwagens in Polen en België. Op het adres van Butter België heeft
FNV Bondgenoten niet meer aangetroffen dan een gesloten kantoorpand met
voor de deur een kartonnen doos met daarop `Butter Post Box'. Ook in
Polen trof de vakbond een leeg kantoorpand aan. Opvallend was dat er
aan het begin van de straat een bord stond met daarop `verboden in te
rijden voor vrachtauto's'.
Petitie Polen maakt weinig indruk bij Butter
Ook de Poolse chauffeurs hebben geprobeerd verbeteringen aan te brengen
in hun loon en arbeidsvoorwaarden. In februari van dit jaar hebben zij
de directie een petitie overhandigd met daarin de eis dat ze in de
weekenden willen pauzeren op plekken waar een toilet en een douche
aanwezig is. Toen een van de chauffeurs vroeg waarom de Poolse
chauffeurs anders worden behandeld, antwoordde de leidinggevende "Had
je maar in Nederland geboren moeten worden."
Werknemersrechten in het geding
Edwin Atema: "We hebben het hier over veelal binnenlandse transporten
van bijvoorbeeld de Groninger aardappelboer naar de patatfabrieken van
Aviko. Als we toestaan dat dit gebeurt onder buitenlandse
arbeidsvoorwaarden, dan staat straks niet alleen de Nederlandse
vrachtwagenchauffeur in het Openluchtmuseum. Dergelijke constructies
hebben ook grote gevolgen voor de werknemersrechten in het algemeen en
de Nederlandse schatkist - er worden immers alleen premies in het
buitenland afgedragen."
Controlerende instanties aan zet
Afgelopen april stelde minister Schultz van Haegen na kamervragen van
de SP dat in dergelijke gevallen Nederlandse lonen dienen te worden
uitbetaald. In juni diende de SP een motie in ter voorkoming van
verdere liberalisering in het goederenvervoer en het opnemen van een
sociale paragraaf op Europees niveau. Voor deze motie was in de kamer
echter te weinig steun. Edwin Atema: "We moeten afwachten welke
conclusies de controlerende instanties gaan trekken uit het dossier
Butter. Ik ben bang dat de Nederlandse chauffeur er alleen voor staat
en er op eigen kracht voor moet gaan zorgen dat deze praktijken
stoppen."
Grote opdrachtgevers als Aviko hebben deel van de oplossing in handen
FNV Bondgenoten heeft uiteraard ook contact gehad met Aviko die als een
van de grootste opdrachtgevers van Butter voor een belangrijk deel de
sleutel in handen heeft om bovenstaande zaken op te lossen. Atema: "We
hebben nog geen bevredigend antwoord gekregen van Aviko. In de komende
weken gaan we kijken in hoeverre we Aviko gaan betrekken in het dossier
Butter. Voor nu zullen we het dossier Butter op korte termijn aanbieden
aan de controlerende instanties."
Butter Transport verricht voor veel bedrijven uit de
aardappelverwerkende industrie het los gestort vervoer. Met klanten als
Aviko en Celavita is Butter een toonaangevende speler in het vervoer
van agrarische producten.
FNV Bondgenoten