FNV Bondgenoten

Butter Transport buit Poolse vrachtwagenchauffeurs uit


* 04-07-2011

Vakbond FNV Bondgenoten concludeert dat Butter Transport uit Dronten stelselmatig Poolse vrachtwagenchauffeurs onder Poolse voorwaarden aan het werk zet op de Nederlandse vervoersmarkt. Via buitenlandse vennootschappen worden volgens de bond deze uitbuitingspraktijken witgewassen.

Poolse chauffeurs minder loon dan Nederlandse collega's

Edwin Atema, FNV Bondgenoten, vat de constructies kort samen: "Bij Butter verdienen de Poolse chauffeurs 3 euro per uur, daar waar de Nederlandse collega voor exact hetzelfde werk 13 euro krijgt." Toen Nederlandse chauffeurs vorig jaar hun zorgen uiten, gaf Butter te kennen dat het bedrijf de wedstrijd met twee teams speelt en verder gaat met het leukste team. "Het is voor iedere chauffeur wel duidelijk wat Butter daarmee bedoelt", aldus Atema.

Poolse arbeidsvoorwaarden voor Nederlands werk

In de afgelopen maanden deed FNV Bondgenoten onderzoek naar de werkwijze van Butter, nadat er diverse meldingen binnen waren gekomen. De bond kwam tot de conclusie dat Butter circa 200 Poolse chauffeurs onder Poolse voorwaarden te werk heeft gesteld op de Nederlandse vervoersmarkt. Butter doet dit door middel van het registreren van vrachtwagens in Polen en België. Op het adres van Butter België heeft FNV Bondgenoten niet meer aangetroffen dan een gesloten kantoorpand met voor de deur een kartonnen doos met daarop `Butter Post Box'. Ook in Polen trof de vakbond een leeg kantoorpand aan. Opvallend was dat er aan het begin van de straat een bord stond met daarop `verboden in te rijden voor vrachtauto's'.

Petitie Polen maakt weinig indruk bij Butter

Ook de Poolse chauffeurs hebben geprobeerd verbeteringen aan te brengen in hun loon en arbeidsvoorwaarden. In februari van dit jaar hebben zij de directie een petitie overhandigd met daarin de eis dat ze in de weekenden willen pauzeren op plekken waar een toilet en een douche aanwezig is. Toen een van de chauffeurs vroeg waarom de Poolse chauffeurs anders worden behandeld, antwoordde de leidinggevende "Had je maar in Nederland geboren moeten worden."

Werknemersrechten in het geding

Edwin Atema: "We hebben het hier over veelal binnenlandse transporten van bijvoorbeeld de Groninger aardappelboer naar de patatfabrieken van Aviko. Als we toestaan dat dit gebeurt onder buitenlandse arbeidsvoorwaarden, dan staat straks niet alleen de Nederlandse vrachtwagenchauffeur in het Openluchtmuseum. Dergelijke constructies hebben ook grote gevolgen voor de werknemersrechten in het algemeen en de Nederlandse schatkist - er worden immers alleen premies in het buitenland afgedragen."

Controlerende instanties aan zet

Afgelopen april stelde minister Schultz van Haegen na kamervragen van de SP dat in dergelijke gevallen Nederlandse lonen dienen te worden uitbetaald. In juni diende de SP een motie in ter voorkoming van verdere liberalisering in het goederenvervoer en het opnemen van een sociale paragraaf op Europees niveau. Voor deze motie was in de kamer echter te weinig steun. Edwin Atema: "We moeten afwachten welke conclusies de controlerende instanties gaan trekken uit het dossier Butter. Ik ben bang dat de Nederlandse chauffeur er alleen voor staat en er op eigen kracht voor moet gaan zorgen dat deze praktijken stoppen."

Grote opdrachtgevers als Aviko hebben deel van de oplossing in handen

FNV Bondgenoten heeft uiteraard ook contact gehad met Aviko die als een van de grootste opdrachtgevers van Butter voor een belangrijk deel de sleutel in handen heeft om bovenstaande zaken op te lossen. Atema: "We hebben nog geen bevredigend antwoord gekregen van Aviko. In de komende weken gaan we kijken in hoeverre we Aviko gaan betrekken in het dossier Butter. Voor nu zullen we het dossier Butter op korte termijn aanbieden aan de controlerende instanties."

Butter Transport verricht voor veel bedrijven uit de aardappelverwerkende industrie het los gestort vervoer. Met klanten als Aviko en Celavita is Butter een toonaangevende speler in het vervoer van agrarische producten.