Ingezonden persbericht


Discovery Networks lanceert vrouwenzender TLC
High-end entertainment zender met volledige distributie

Amsterdam, 25 maart 2011 - Discovery Networks, moederbedrijf van mannenzender Discovery Channel, lanceert op 4 juli 2011 de nieuwe vrouwenzender TLC met hoog kwalitatief entertainment en een focus op non-fictie. De zender heeft volledige dekking in Nederland in het analoge en digitale basispakket. TLC zendt vanaf 18:00 uur uit op het kanaal van Animal Planet en richt zich op de vrouw van nu tussen 25 ­ 39 jaar. Animal Planet is overdag in die doelgroep de zesde zender.* Voor elke vrouw TLC richt zich op alle vrouwen, met een focus op de doelgroep 25 ­ 39 jaar: van moeder tot dochter, van manager tot huisvrouw, van atlete tot academica. De zender biedt iets voor elke smaak, van een compleet andere wereld tot realiteit, van actie tot ontspanning, van fascinerend tot informatief en van gek tot grappig. Kortom, TLC biedt programma's voor elke vrouw. Non-fictie entertainment TLC is een volledig Nederlandse versie van Discovery's internationale vlaggenschipzender TLC met Nederlandstalige programma's, promo's en commercials. De programmering sluit aan bij de verschillende interesses van de moderne vrouw. In `Kell on Earth' geeft PR-guru Kelly Cutrone een kijkje achter de schermen van de hectische wereld van fashion PR. De documentaireserie Sarah Palin's Alaska neemt de kijker mee naar het onontgonnen Alaska, bezien door de ogen van een van de meest controversiële vrouwen ter wereld. `Mad About The House' biedt een financiële uitkomst voor jonge stellen die gaan samenwonen, maar let wel: het is slechts de man die het geld mag uitgeven. De veelgeprezen serie `Who do you think you are' openbaart het opzienbarende verleden van bekendheden zoals zoals Spike Lee en Sarah Jessica Parker. Tot slot volgt de dramaserie `Offspring' verloskundige Nina Proudman die haar tijd en emoties verdeelt tussen haar relaties, ex-man, onconventionele familie en werk. In de komende maanden zal steeds meer over de programmering bekend worden gemaakt. Ook lokale versies van internationale programma's behoren tot de mogelijkheden. Jochem de Jong, Algemeen Directeur Discovery Networks Benelux: "Dat we succesvol een kwalitatieve mannenzender kunnen neerzetten, hebben we bewezen met Discovery Channel. Onderzoek staat centraal bij Discovery Networks en verschaft ons onmisbaar inzicht in onze doelgroep en hun voorkeuren. Zo weten wij dat TLC een sterke aanvulling vormt op de Animal Planet-programmering en daarom verwachten wij dat TLC een uitgelezen kans vormt om nieuwe kijkers te trekken. We streven naar een voortrekkersrol op het gebied van vrouwenprogrammering, net zoals we die verworven hebben voor mannen met Discovery Channel. Vanaf 4 juli heeft elke vrouw in Nederland beschikking over een hoog kwalitatieve entertainmentzender met een unieke focus op non-fictie. Wij doen uitgebreid onderzoek naar de Nederlandse vrouw en ik ben er trots op dat we de kans krijgen een zender neer te zetten die beantwoordt aan haar behoeften. Bovendien bevestigt het feit dat de eerste campagnes van grote vrouwenmerken bij ons binnen zijn dat er ook bij adverteerders de behoefte bestaat aan een duidelijk geprofileerde vrouwenzender." Discovery Networks Animal Planet is momenteel met een marktaandeel van 3,4% de 6e zender voor vrouwen in Nederland in daytime in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar en blijft dagelijks te zien tot 18:00



uur, waarna de zender overgaat in TLC. Daarnaast is Discovery Networks bezig met de uitrol van Animal Planet HD, een 24-uurs kanaal met de mooiste Animal Planet programma's in full HD beeldkwaliteit. Discovery Networks was met een marktaandeel van 4,0% in de doelgroep Mannen 20-49 jaar in februari 2011 de 3e commerciële zendergroep van Nederland. In dezelfde maand was vlaggenschip Discovery Channel in de doelgroep Mannen 20-34 de 8e zender van Nederland met een marktaandeel van 4,3%. Discovery Networks bereikt met haar zenderportfolio maandelijks bijna 11 miljoen unieke kijkers. Discovery Channel is de meest selectieve mannenzender van Nederland.*
* Bron: SKO, februari 2011

o-o-o-o
Aanvullende informatie voor de redactie:

Discovery Networks Benelux maakt deel uit van Discovery Communications, (NASDAQ: DISAD, DISBD, DISCK): 's werelds grootste non-fictie mediabedrijf, met ruim 1,5 miljard gecumuleerde abonnees in meer dan 170 landen. Discovery Networks Benelux voert zeven zenders in Nederland en België, waarvan Discovery Channel en Animal Planet in Nederland overal te ontvangen zijn, en Discovery World, Discovery Science, Discovery HD Showcase, Animal Planet HD en Discovery Travel & Living digitaal. Vanaf 1 oktober 2009 is Discovery Channel analoog te ontvangen in heel Vlaanderen. De andere Discovery-kanalen waren al digitaal te ontvangen in Vlaanderen. Internationaal voert Discovery ook diensten zoals howstuffworks.com en treehugger.com. In Nederland bereikt Discovery Channel maandelijks 10 miljoen kijkers en heeft het de hoogste selectiviteit op mannen. Discovery Channel lanceerde onlangs `SPECIES: een blauwdruk van jonge mannen', de grootste studie naar de Europese man ooit. Het onderzoek bevestigt Discovery Channel's rol als expert op het gebied van jonge mannen. Discovery Channel is te volgen op www.twitter.com/discoveryned. TLC is momenteel beschikbaar in meer dan 30 landen en bereikt ruim 50 miljoen huishoudens. Discovery Communications heeft de intentie om de zender in 2011 in 75 landen uit te rollen waarmee TLC meer dan 100 miljoen huishoudens zal bereiken. Informatie & beeldmateriaal: DISCOVERY NETWORKS BENELUX Hesther Jolly, marketing & communications manager Tel: 020.713.8925 of 06.5347.1243 Email: hesther_jolly@discovery-europe.com Beeld: www.press.discovery.com






---- --