Ingezonden persbericht


PERSBERICHT ­ Amsterdam, 28 juni 2011

Campagne tegen 'greenwashing' van Albert Heijn verspreid zich over Nederland

De van 4-10 juli is door ASEED uitgeroepen tot Foute Soja sticker-week. Door heel Nederland gaan verschillende groepen in navolging van ASEED producten labelen die zijn gemaakt met foute soja. Steden die in ieder geval meedoen met de sticker-actie zijn Groningen, Wageningen, Nijmegen en Dronten. Vlees, eieren en zuivel zullen herkenbaar gemaakt worden met de sticker 'dit product is gemaakt met gifsoja'.

De afgelopen weken is al vaker gestickerd in Dronten en Amsterdam. De meeste reacties van de consumenten zijn zeer positief en er is veel interesse voor het verhaal over gifsoja. Ook blijkt dat de meeste consumenten eigenlijk niet veel weten over soja en voor welke producten dit wordt gebruikt. Ze zijn blij meer informatie te krijgen over het gebruik van soja, de productiemethoden en de herkomst ervan. (1)

Met het labelen van de vlees, eieren en zuivel wordt duidelijk gemaakt dat 95% van de soja-importen wordt gebruikt voor veevoer. Deze soja zorgt onder andere voor het verdwijnen van de Amazone in Brazilie en andere belangrijke bosgebieden, landconflicten en ernstige gezondheidsproblemen bij omwonenden. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar Europa kan dan ook nooit verantwoord zijn, aldus ASEED Europe.

Ahold is lid van de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja en zegt daarom aan duurzaam inkoopbeleid te doen. De soja die door de Ronde Tafel als 'verantwoord' wordt aangeboden had dit stempel volgens ASEED nooit mogen krijgen. De criteria van de Ronde Tafel zijn te zwak om echte verandering in de productieketen teweeg te brengen. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (2) 'We roepen Ahold op te stoppen met het misleiden van de consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen', aldus één van de actievoerders.

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden, Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar neemt de roep om GGO-vrije producten toe en schakelen bedrijven juist over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel. 'Als Nederland echt koploper wil zijn om het gebied van duurzaamheid, dan moet het stoppen met de grootschalige import van soja voor veevoer. Wereldwijd hebben honderden organisaties zich uitgesproken tegen de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja.' (3)

****************************