Persbericht

Man neemt zijn verantwoordelijkheid bij de barbecue De grootste ergernissen: slecht weer en het schoonmaken van de BBQ

Veghel, 4 juli 2011 - Het beeld van de man als heer en meester van de BBQ geldt anno 2011 nog steeds. Hoewel slechts een kwart van de respondenten barbecueën echt mannenwerk vindt, zegt toch driekwart van de mannen zelf achter de BBQ te staan. Maar mannen nemen niet alleen het leuke deel voor hun rekening: de meerderheid verzorgt ook nog eens de boodschappen en doet de voorbereidingen voor het etentje.

Dit blijkt uit onderzoek van Jumbo Supermarkten, uitgevoerd door Q&A research. Duidelijk wordt dat de BBQ nog steeds het kookterritorium is van mannen. De man bepaalt wat er op het rooster ligt. Ook bij het voorbereidende werk pakt de man zijn rol; hoewel dit nog wel steeds samen met de partner gebeurt. En ondanks de opkomst van de geavanceerde buitenkeukens, geef meer dan de helft nog steeds de voorkeur aan koken op kolen (56%), gevolgd door gas (22%) en elektrisch (19%).

Ergernissen
Hoewel wij bijna maandelijks de BBQ aansteken, is barbecueën niet alleen maar plezier. Zo zijn slecht weer en het moeten schoonmaken van de BBQ voor bijna 6 op de 10 Nederlanders de grootste ergernissen bij het barbecueën. De top 5 van BBQ ergernissen is:


1. Slecht weer (59%)

2. Schoonmaken van de BBQ (58%)

3. Insecten (31%)

4. Geen goede bereiding van de producten (30%)
5. Rook- of stankoverlast (27%)

Assortiment toppers
Nederlanders blijken nog steeds erg traditioneel bij de keuze van hun producten voor de BBQ. De hamburger is nog steeds het meest populaire stuk vlees, gevolgd door de kippenspies/shaslick en speklapjes. Worstjes en spareribs completeren de top 5. Forel en Kabeljauw zijn het minst populair. Hoewel vis in veel huishoudens steeds vaker op tafel komt, is het dus nog steeds geen gemeengoed op de BBQ.

De Saus Top 3 bestaat uit knoflooksaus, pindasaus en BBQ/shaslick saus. En als bijgerecht staan stokbrood, rauwkostsalade en fruitsalade het meest op tafel.

"Uit het onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders tevreden is met het barbecueassortiment in de supermarkt en de kwaliteit ervan", zegt Colette Cloosterman-van Eerd, formuledirecteur bij Jumbo Supermarkten. "Wij doen er bij Jumbo alles aan om onze klanten een compleet barbecueaanbod voor te schotelen en zo de perfecte BBQ mix en match te realiseren. Zelfs aan de kinderen wordt gedacht met leuke kinderproducten, zoals het zelf rijgen van BBQ-spiesjes. Drie op de tien consumenten vindt het namelijk van toegevoegde waarde als hun kind ook mee kan helpen bij het barbecuefestijn. Niets staat een BBQ festijn dus in de weg. Nu maar hopen op een zomer met veel mooi weer!"