Gemeente Nijmegen

persbericht

4 juli 2011

Arnhem en Nijmegen stimuleren schone en slimme binnenstaddistributie

Arnhem en Nijmegen gaan als eerste steden in Nederland het beleid voor stedelijke distributie waar mogelijk onderling afstemmen. Dit beleid is gericht op slimmer, schoner en veiliger bevoorraden van de binnenstad. De steden doen dit in overleg met de winkeliers en de transporteurs. Nijmegen onderzoekt het effect van extra bevoorradingstijd voor schone voertuigen in de avonduren; Arnhem evalueert eind dit jaar het beleid van bundeling van vervoer in de middaguren.

Het goederenvervoer is van essentieel belang voor een economisch vitale binnenstad. Maar het heeft ook grote invloed op de luchtkwaliteit, leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid van de stadscentra. De binnensteden van Arnhem en Nijmegen worden nu door een groot aantal transportbedrijven bevoorraad. Sommigen doen dat uiterst effectief, anderen kriskras en ongebundeld. Het landelijke gemiddelde is dat 75% van de voertuigen in de binnenstad verantwoordelijk is voor minder dan de helft van de leveringen. Dat moet beter kunnen, vinden de gemeenten.

Extra tijd voor duurzame bevoorrading
De gemeenten Arnhem en Nijmegen gaan als eerste steden in Nederland onderzoek doen om het stedelijke distributiebeleid, waaronder het differentiëren van venstertijden, verder op elkaar af te stemmen. Uitgangspunt is dat bedrijven de ruimte moeten krijgen om met zo min mogelijk ritten de steden te bevoorraden. Bovendien mogen vernieuwende bedrijven die willen investeren in schone voertuigen en slimme bundeling van ritten nog meer ruimte krijgen bovenop de standaard bevoorradingstijden of 'venstertijden'. Door het invoeren van deze differentiatie willen de steden de transitie naar schone en duurzame staddistributie stimuleren. Afstemming in de regio is belangrijk omdat de transporteurs beide steden vaak in één rit aandoen. Bovendien is het beleid effectiever als meer steden meedoen.

Gezamenlijke aanpak
Nijmegen heeft de start van haar ochtendvester vervroegd naar 06.00 uur en sluit daarmee aan bij Arnhem. In Nijmegen krijgen schone en stille voertuigen bovenop haar nieuwe ochtendvenster (06.00 tot 12.00 uur) 's avonds extra tijd om het centrum te bevoorraden. Tussen 18.00 en 23.00 uur is er extra ruimte wat ten goede komt aan de detailhandel en de horeca. Bovendien gaat Nijmegen met een geavanceerd toegangssysteem voor het centrum inzicht krijgen in de voertuigbewegingen. Die zullen we evalueren om te weten waar de kansen voor alle partijen liggen.

Arnhem is begin dit jaar gestart met het belonen van gebundelde aanvoer. Daarbij krijgen vervoerders die met 1 voertuig minimaal 15 adressen per dag beleveren extra bevoorradingstijd tussen 11.00 en 13.00 uur. Deze extra twee uren bieden de mogelijkheid voor vernieuwende transporteurs om op een rendabele manier gebundeld de stad te beleveren. Hierdoor neemt het totaal aantal voertuigbewegingen in de stad af. Eind 2011 evalueert Arnhem de effecten van het huidige bundelingsbeleid.

Beter woon- en winkelklimaat en een gezonde bedrijfsvoering Een gebundelde bevoorrading van binnensteden heeft ook voordelen voor haar winkeliers en bewoners, zoals een schonere lucht, minder lawaai en een prettiger winkelklimaat. Arnhem en Nijmegen verwachten dat het nieuwe beleid, dat in goed overleg met de branche verder ontwikkeld wordt, de randvoorwaarden schept voor gezonde bedrijfsvoering van innovatieve transportbedrijven die zich richten op duurzame binnenstaddistributie. In het najaar van 2011 wordt als eerste in een werkconferentie met winkeliers, vervoerders en verladers deze aanpak en andere mogelijkheden voor duurzame stadsdistributie doorgesproken. De beschreven aanpak van Arnhem en Nijmegen gebeurt in het kader van het project De Groene Hub, onderdeel van het Innovatieprogramma Klimaatneutrale Steden van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De aanpak wordt gesteund door het Huis van de Binnenstad in Nijmegen, de Ambassadeur stedelijke distributie, Agentschap.NL en Connekt.



Gemeente Nijmegen