Gemeente Capelle a/d IJssel

PERSBERICHT

Gemeente, woningcorporatie Havensteder en politie gaan woonoverlast met 25% terugdringen

De gemeente Capelle, woningcorporatie Havensteder, de politie en andere partijen slaan de handen ineen om de woonoverlast in Capelle met 25% te verminderen in 2015. Nu ervaren nog zeven op de tien Capellenaren géén woonoverlast, zo blijkt uit de Buurtmonitor 2010. De partijen willen dat cijfer verhogen naar acht op de tien. Het Actieplan Woonoverlast en twee convenanten met een pakket aan maatregelen zijn vanmiddag ondertekend door de partijen. "Ik ben hier heel blij mee," zegt wethouder Eerdmans. "Als je andermans woonplezier bederft, blijft dat met deze aanpak niet meer zonder gevolgen."

Woonoverlast is overlast van omwonenden, bijvoorbeeld buren, zoals pesterijen, harde muziek of zelfs bedreiging of intimidatie. De partners richten zich op het voorkomen van woonoverlast en het bestrijden van bestaande overlast. Het betreft een gezamenlijke aanpak met inzet van het Lokaal Zorgnetwerk, Buurtbemiddeling, politie en andere partijen die kunnen bijdragen aan het oplossen van een woonoverlastsituatie. "Wij vinden dat iedereen met plezier moet kunnen wonen. We zetten daarom niet alleen in op het aanpakken van overlast, maar ook het voorkomen ervan.", zegt Zelika Udovicic, directeur Oost bij Havensteder.

Bestrijden woonoverlast
Inwoners van Capelle aan den IJssel kunnen woonoverlast melden bij de gemeente via het telefoonnummer 14010 of via de site www.capelleaandenijssel.nl. Belangrijk voor de intake is dat bewoners zelf ook contact hebben gezocht met de overlastgever. Bij de aanpak worden eerst de oorzaken of de redenen van de overlast in kaart gebracht met informatie van omwonenden, Havensteder, politie en andere mogelijke betrokkenen. Hierbij heeft de gemeente de regie en speelt deze hierbij een objectieve rol. Vervolgens wordt door de partners bepaald welke maatregel wordt ingezet. Dit gebeurt volgens een escalatiemodel. Gestart wordt met een gesprek, buurtbemiddeling of andere interactie. Afspraken worden gemaakt over de wijze waarop de overlast wordt gestopt. Als een overlastgever zijn gedrag niet wil aanpassen en structureel overlast blijft veroorzaken, dan kan deze een gele kaart krijgen, dit is een laatste waarschuwing van de woningcorporatie en/of de burgemeester. Als de betrokkene zich hier niet aan houdt, wordt het

uiteindelijk een rode kaart en wordt de overlastgever uit huis gezet door ontbinding van de huurovereenkomst. Dit gebeurt niet zomaar; hiervoor moeten veel feiten bekend en vastgelegd zijn. In het convenant is vastgelegd dat de woningcorporatie gegevens van de politie krijgt zodat een dossier gevormd kan worden om dit soort maatregelen te kunnen nemen. Het streven is meldingen binnen drie maanden te hebben opgelost

Preventie
Sommige delen van straten, flatgebouwen worden gekenmerkt als screeningsgebied. Wie er wil gaan wonen wordt als aspirant huurder gescreend op overlast op basis van politiegegevens (tot twee jaar terug). Dit wordt vermeld door de woningcorporatie bij het aanbod van de woning. De gemeente beoordeelt de gegevens en geeft "groen": aspirant bewoner kan er wonen of "oranje": toewijzing onder voorwaarden, zoals een tijdelijk contract. Het advies "rood" betekent: de woning niet aan de aspirant huurder toewijzen.



Gemeente Capelle a/d IJssel