Gemeente Enschede

Gemeente Enschede behaalt 1e prijs publieksdienstverlening

Enschede als koploper in landelijk onderzoek VNG

De gemeente Enschede heeft voor het tweede jaar achtereen de 1e plaats behaald in de benchmark Publiekszaken die de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft uitgevoerd onder 81 deelnemende gemeenten. Wat opvalt is dat gemeente Enschede met minder personeel dan andere gemeenten de hoogste score haalt voor klantvriendelijkheid (8,6), snelheid (8,6), deskundigheid (8,4) en bestellen producten via website (7,8).

De benchmark maakt de prestaties van de dienstverlening van gemeenten zichtbaar door deze te vergelijken met 81 andere gemeenten. Er wordt gekeken naar de tevredenheid van klanten die contact zoeken met de gemeente en naar een aantal objectieve gemeentelijke prestatiegegevens.

Wat is het geheim? Afdeling Publiekszaken heeft afgelopen jaren goed geluisterd naar de wensen van de bezoekers. Door intern onderzoek (klantenmonitor) is er voortdurend zicht op de waardering van de dienstverlening en de verbeterpunten. Zo wordt er vanaf vorig jaar gewerkt met één ingang voor burgers die een vraag of klacht hebben: één postbus, één telefoonnummer te weten 14053. Tevens wordt er veel aandacht besteed aan cursussen klantvriendelijkheid, omgaan met klachten, personaliseren dienstverlening en kennis van producten en diensten, zodat de meest gestelde vragen snel beantwoord kunnen worden. Aan de achterkant wordt intensief samengewerkt.

De focus van de benchmark is publieksdienstverlening (zoals bereikbaarheid, informatievoorziening, wachttijden, levertijden en bejegening klanten), maar er wordt ook gekeken naar indicatoren buiten het programma dienstverlening, zoals klachtenregeling, de bezwaar- en beroepprocedure, de afhandeling en levertijden van diverse vergunningen zoals bouw-, kap- en evenementenvergunningen.

Nog wat cijfers. Het totaaloordeel van klanten die de publieksbalie bezochten is een 8,1. De tevredenheid over het telefonisch contact werd met een 7,6 beoordeeld. Van alle telefoontjes wordt 98,5% binnen de norm van 20 seconden opgenomen. Uiteraard zijn er ook een aantal aandachtpunten uit het onderzoek naar voren gekomen. Verbeterpunten liggen bij het zichtbaar maken van real time wachttijden aan de balie en telefoon. De levertijden van lichte bouwvergunningen, bijzondere bijstand en kwijtschelding van belastingen kan in verhouding met andere gemeenten wat sneller worden afgehandeld.

Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken en (voorheen) Stichting Rekenschap en wordt jaarlijks uitgevoerd door Quint Result i.s.m SGBO Benchmarking.