Toeristenbelasting steeds vaker gebruikt voor algemene kas
Persbericht van Kamer van Koophandel Nederland
Gemeenten hebben steeds minder geld beschikbaar voor de
informatievoorziening aan toeristen en promotie van hun gebied als
toeristische trekpleister. Dat blijkt uit de benchmark toeristisch
beleid 2011 van de Kamer van Koophandel. Door de bezuinigingen worden
budgetten teruggeschroefd. De toeristenbelasting wordt wel elk jaar
verhoogd, maar steeds meer gemeenten gebruiken deze opbrengsten voor de
algemene kas. De Kamer van Koophandel pleit ervoor de
toeristenbelasting te gebruiken voor de uitvoering van toeristisch
recreatief beleid. Als het geld naar de algemene middelen gaat, is het
beter de toeristenbelasting af te schaffen.
De vrijetijdsindustrie genereert landelijk direct en indirect rond de
53 miljard omzet. Elke vier jaar meet de Kamer van Koophandel aan de
hand van een vragenlijst wat gemeenten doen en besteden aan Toerisme &
Recreatie (T&R). Sinds de laatste meeting in 2007/2008 is er veel
veranderd. De benchmark laat zien dat gemeentelijke overheden korten in
de Toerisme & Recreatie (T&R) budgetten. Budgetten die ze beschikbaar
stellen voor de informatievoorzieningen aan toeristen, toeristisch
onderzoek en collectieve marketing (al dan niet via uitvoerende
organisaties zoals de regionale VVV's). De toeristenbelasting wordt wel
verhoogd, maar de groep gemeenten die de toeristenbelasting laat
toevloeien aan de algemene middelen is tussen 2008 en 2011 flink
gegroeid (van 31% naar 44%).
Prominentere rol bedrijfsleven
De bezuinigingen bij gemeenten lijken (vooralsnog) niet ten koste te
gaan van de ambtelijke capaciteit voor het beleidsveld T&R. Bij het
merendeel van de gemeenten blijft deze ten opzichte van 2010 gelijk of
groeit zelfs licht. Tevens vindt in bijna driekwart van de gemeenten
structureel overleg plaats met het toeristisch bedrijfsleven (in lokaal
of regionaal verband). Ook de Kamer van Koophandel werkt samen met de
belangenorganisaties hard aan samenwerking. Zo ontstaan in
verschillende gebieden al regionale samenwerkingverbanden, waarin de
rol van het bedrijfsleven steeds prominenter wordt. De KvK vindt dat de
vrijetijdsindustrie ook zelf substantieel meer moet bijdragen aan onder
andere de collectieve informatievoorziening voor toeristen in de
verschillende regio's en aan de marketing voor het werven van
doelgroepen. Ook de innovaties en investeringen in de sector moeten
geïntensiveerd worden.
Gebruik opbrengst toeristenbelasting voor toerisme
De Kamer van Koophandel vraagt gemeenten de toeristenbelasting
structureel te gebruiken voor de uitvoering het T&R-beleid. Meer
ambtelijke capaciteit is goed, maar heeft weinig effect als er
tegelijkertijd minder budget beschikbaar is en de toeristenbelasting
steeds vaker terugvloeit naar de algemene middelen. Voor serieus
T&R-beleid is geld nodig. Zonder voldoende financiële middelen hinkt de
T&R sector op één been. Anders is het beter te stoppen met het T&R
beleid, de toeristenbelasting in zijn geheel af te schaffen en
informatievoorziening voor toeristen en wervingscampagnes aan het
bedrijfsleven over te laten.
Het volledige rapport is te downloaden via www.kvk.nl/toeristischbeleid
Razende Robot Reporter