Verminder autoverkeer als fijnstofnorm niet gehaald wordt
GroenLinks is gealarmeerd door nieuwe, preciezere fijnstofmetingen. Als
het met techniek niet lukt de uitstoot van ongezonde uitlaatgassen te
voorkomen, moet de groei van het autoverkeer ter discussie gesteld
worden. Die conclusie trekt GroenLinks uit metingen van adviesbureau
DGMR langs de N302 in Gelderland, waar blijkt dat de lucht nog steeds
teveel schadelijke uitlaatgassen bevat.
Vanaf 2015 gelden er naast de huidige normen voor fijnstof (PM10) ook
normen voor de kleinere deeltjes (PM2,5).
"Ik wil van staatsecretaris Atsma weten of we die normen overal gaan
halen, wat ik zwaar betwijfel", zegt Ineke van Gent. "Zo niet, dat moet
hij maatregelen nemen. Waar blijft bijvoorbeeld de wettelijke
mogelijkheid om elektrische auto's voordelen te bieden bij parkeren?
Waarom dreigen 80-km zones te worden afgeschaft?"
De allerkleinste fijnstofdeeltjes komen grotendeels van uitlaatgassen:
de resten van onvolledige verbrandingsprocessen.
"Juist deze piepkleine deeltjes dringen het diepst in de longen van
mensen door en zijn daarom ongezond. Met precieze normen raak je af van
onzinnig discussies over zeezout of Saharazand, want die tellen dan
helemaal niet meer mee. Des te belangrijker om die normen dan ook echt
te halen", aldus Liesbeth van Tongeren.
Naast groei van het autoverkeer zijn ook files een oorzaak van extra
vervuiling. "Een reden temeer om het zinloos verzet tegen de
kilometerheffing te staken en je aan te sluiten bij de rest van Europa,
waar ze allang zulke systemen hebben", zegt Van Gent.
Schriftelijke vragen van de leden Van Gent en van Tongeren aan
staatssecretaris Atsma over de Europese aanpak om fijnstof terug te
dringen.
1. Kent u het bericht `Europese aanpak om fijnstof terug te dringen
werkt juist averechts'?
2. Voldoet Nederland in 2015 overal aan de nieuwe EU-normen voor de
allerkleinste fijnstofdeeltjes (PM2,5)? Zo nee, op welke schaal
wordt er niet aan die normen voldaan?
3. Wat is uw reactie op de stelling dat luchtkwaliteitsnormen zoveel
mogelijk gericht moeten zijn op het gezondheid en welke
consequenties heeft dat volgens u voor de fijnstofnormen?
4. Werkt de Europese Commissie ook aan nog preciezere normen, namelijk
voor PM1? Bent u bereid er in Europa op aan te dringen voort te
maken met het stellen van meer precieze fijnstofnormen en zo nee,
waarom niet?
5. Zijn er naar informatie naast Gelderland nog andere plekken in
Nederland waar metingen zijn verricht naar fijnstofdeeltjes kleiner
dan PM10? Zo ja, welke zijn dat en kunt u de Kamer een overzicht
verschaffen van de meetgegevens?
6. Heeft het RIVM het voornemen om, met het oog op de nieuwe
luchtkwaliteitsnormen die in 2015 ingaan, ook PM2,5 te gaan meten?
ZO ja, op welke schaal? Zo nee bent u bereid hen daartoe de
opdracht te geven?
7. Wat is uw reactie op de stelling dat de huidige generatie
roetfilters de fijnste en meest ongezonde stofdeeltjes niet
afvangen en groei van het autoverkeer dus sowieso leidt tot meer
uitstoot van de fijnste deeltjes?
8. Wat is uw reactie op de kritiek van de onderzoekers van DGMR dat de
huidige normen en maatregelen niet leiden tot de aanpak van de
meest schadelijke deeltjes?
GroenLinks