GroenLinks


Verminder autoverkeer als fijnstofnorm niet gehaald wordt

GroenLinks is gealarmeerd door nieuwe, preciezere fijnstofmetingen. Als het met techniek niet lukt de uitstoot van ongezonde uitlaatgassen te voorkomen, moet de groei van het autoverkeer ter discussie gesteld worden. Die conclusie trekt GroenLinks uit metingen van adviesbureau DGMR langs de N302 in Gelderland, waar blijkt dat de lucht nog steeds teveel schadelijke uitlaatgassen bevat.

Vanaf 2015 gelden er naast de huidige normen voor fijnstof (PM10) ook normen voor de kleinere deeltjes (PM2,5).

"Ik wil van staatsecretaris Atsma weten of we die normen overal gaan halen, wat ik zwaar betwijfel", zegt Ineke van Gent. "Zo niet, dat moet hij maatregelen nemen. Waar blijft bijvoorbeeld de wettelijke mogelijkheid om elektrische auto's voordelen te bieden bij parkeren? Waarom dreigen 80-km zones te worden afgeschaft?"

De allerkleinste fijnstofdeeltjes komen grotendeels van uitlaatgassen: de resten van onvolledige verbrandingsprocessen.

"Juist deze piepkleine deeltjes dringen het diepst in de longen van mensen door en zijn daarom ongezond. Met precieze normen raak je af van onzinnig discussies over zeezout of Saharazand, want die tellen dan helemaal niet meer mee. Des te belangrijker om die normen dan ook echt te halen", aldus Liesbeth van Tongeren.

Naast groei van het autoverkeer zijn ook files een oorzaak van extra vervuiling. "Een reden temeer om het zinloos verzet tegen de kilometerheffing te staken en je aan te sluiten bij de rest van Europa, waar ze allang zulke systemen hebben", zegt Van Gent.

Schriftelijke vragen van de leden Van Gent en van Tongeren aan staatssecretaris Atsma over de Europese aanpak om fijnstof terug te dringen.


1. Kent u het bericht `Europese aanpak om fijnstof terug te dringen werkt juist averechts'?

2. Voldoet Nederland in 2015 overal aan de nieuwe EU-normen voor de allerkleinste fijnstofdeeltjes (PM2,5)? Zo nee, op welke schaal wordt er niet aan die normen voldaan?

3. Wat is uw reactie op de stelling dat luchtkwaliteitsnormen zoveel mogelijk gericht moeten zijn op het gezondheid en welke consequenties heeft dat volgens u voor de fijnstofnormen?
4. Werkt de Europese Commissie ook aan nog preciezere normen, namelijk voor PM1? Bent u bereid er in Europa op aan te dringen voort te maken met het stellen van meer precieze fijnstofnormen en zo nee, waarom niet?

5. Zijn er naar informatie naast Gelderland nog andere plekken in Nederland waar metingen zijn verricht naar fijnstofdeeltjes kleiner dan PM10? Zo ja, welke zijn dat en kunt u de Kamer een overzicht verschaffen van de meetgegevens?

6. Heeft het RIVM het voornemen om, met het oog op de nieuwe luchtkwaliteitsnormen die in 2015 ingaan, ook PM2,5 te gaan meten? ZO ja, op welke schaal? Zo nee bent u bereid hen daartoe de opdracht te geven?

7. Wat is uw reactie op de stelling dat de huidige generatie roetfilters de fijnste en meest ongezonde stofdeeltjes niet afvangen en groei van het autoverkeer dus sowieso leidt tot meer uitstoot van de fijnste deeltjes?

8. Wat is uw reactie op de kritiek van de onderzoekers van DGMR dat de huidige normen en maatregelen niet leiden tot de aanpak van de meest schadelijke deeltjes?