Internationale Vierdaagse Nijmegen


Persbericht 2011.010¿, 4 juli 2011

Sponsoren nog lang niet uitgekeken op Vierdaagse

Al langlopende sponsorcontracten worden toch steeds weer verlengd

Ondanks de aanhoudende economische malaise weten de commerciële sponsoren van de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen van geen wijken. Sponsorbedrijven zijn trouw aan de grootste meerdaagse wandelprestatietocht ter wereld.
De Amerikaanse schoenen- en kledingfabrikant New Balance is al sinds 1999 hoofdsponsor van de Vierdaagse en heeft zijn overeenkomst met Stichting DE 4DAAGSE net weer verlengd tot en met 2013. Cateraar Albron viert dit jaar zijn tweede lustrum als sponsor van de Vierdaagse en onderhandelt momenteel over contractverlenging tot 2016, het jaar dat de 100ste editie van het wandelevenement zal plaatsvinden. Ook pleistermerk Compeed speelt al tientallen jaren een sponsorrol tijdens het evenement.

Topsport

Dat Albron zich nu al tot 2016 wil vastleggen is logisch, gezien de bedrijfsfilosofie waaruit warme belangstelling voor topsport -en daarmee ook voor de Vierdaagse- blijkt. Albrondirecteur Teun Verheij: "Albron is het eerste bedrijf in Nederland dat zich 'Topsportvriendelijke werkgever' mag noemen. Uit handen van Erben Wennemars en Bram Ronnes ontvingen we onlangs als eerste het keurmerk dat wordt uitgereikt aan alle werkgevers die een topsportvriendelijke stage- of werkplek hebben aangeboden aan (ex-) topsporters binnen het programma 'Goud op de werkvloer', een initiatief van NOC*NSF, Randstad en stichting Sport & Zaken."

Dienstbare sponsoring

De loyaliteit van sponsoren met de Vierdaagse is gebaseerd op het sponsorbeleid dat zich richt op de relevantie van de sponsormerken met het evenement Vierdaagse en de wandelsport in het algemeen. "Het succes verklaren we door dienstbare sponsoring aan ons te binden. Als het merk een rol van betekenis kan spelen in de behoefte van de organisatie, hebben we een match die snel kan leiden tot meestal een langjarig contract. Zo'n match heb je niet zo vlug als een merk wil sponsoren zonder enige betrokkenheid bij het evenement of de sport. We zijn dan ook gericht op zoek naar sponsoren als er in de organisatie een lacune ontstaat die door middel van sponsoring is op te lossen", aldus sponsorcoördinator Bram Brinkman van Stichting DE 4DAAGSE. Als voorbeeld noemt hij het Zwitserse merk Perskindol (kwaliteitsproducten voor de verzorging van spieren en gewrichten) dat zich enkele jaren geleden bij het sponsorkorps van de Vierdaagse aansloot.

De 'Nijmegen'schoen

Het concept 'dienstbare sponsoring' werkt ook positief voor de sponsoren. New Balance ontwikkelde speciaal naar aanleiding van de Vierdaagse de 'Nijmegen', een wandelschoen waarmee het merk in Nederland nu onbetwist leider is in dat segment. En sinds Perskindol de Vierdaagse is gaan sponsoren en daar ook doeltreffende acties aan koppelt, ziet het merk zijn verkoopresultaten alleen nog maar stijgen. Volgens Brinkman, die nog niet zo lang geleden wegens een toeloop van aspirant sponsoren een stop moest afkondigen, is er wel ruimte voor nieuwe -aanvullende- namen. "We zijn dik tevreden hoor, maar we zouden om het plaatje compleet te kunnen maken met name zaken willen doen met merken die iets kunnen betekenen op het gebied van telecommunicatie, (wandel)reizen en met merken die focussen op
lichaamsverzorgingsproducten."
En verder: "Daarnaast zou het mooi zijn als een financiële instelling of goededoelen-loterij zich nog aan onze Vierdaagse Sponsorloop website zou willen verbinden. Het succes van dit nieuwe online hulpmiddel voor sponsorlopers zouden we graag samen met dergelijke partners nog een extra 'boost' willen geven. Ik zie daarvoor allerlei aantrekkelijke aanknopingspunten."

Sponsorpalet

Op het sponsorpalet komen we 'oude' en vertrouwde sponsornamen tegen: New Balance (schoenen, sportkleding), Albron (catering), Electrabel (energie), Perskindol (spierverzorging), Compeed (pleisters), Zorgverzekeraar VGZ (verzekeringen), ov9292 (reisinformatiegroep), Extran (sportdrank), InterNLnet (internetprovider), I-Solve (ict), Bulters Groep (automotive), UMC St Radboud (gezondheidszorg, onderzoek), het Nederlandse Rode Kruis (hulpverlening). Kleinere bijdragen ontvangt Stichting DE 4DAAGSE financieel of in natura van Vitens (water), Renflex (software), Smartposition (software), Capgemini (software), Zetes (deelnemersregistratie), De Boer (tentenbouw), Securitas (beveiliging), Simako-BDM (motoren), KPMG (accountancy), Van der Linden (verkeerstechniek en mobiliteit), Medizon (defibrillatoren).
Evenals bij voorgaande Vierdaagse edities treden SBS6, Omroep Gelderland en dagblad De Gelderlander tijdens de 95ste Vierdaagse weer op als mediapartners. Het Ministerie van Defensie en de gemeente Nijmegen treden als vanouds op als (convenant)partner in organisatie.