Internationale Vierdaagse Nijmegen
Persbericht 2011.010¿, 4 juli 2011
Sponsoren nog lang niet uitgekeken op Vierdaagse
Al langlopende sponsorcontracten worden toch steeds weer verlengd
Ondanks de aanhoudende economische malaise weten de commerciële
sponsoren van de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen van
geen wijken. Sponsorbedrijven zijn trouw aan de grootste meerdaagse
wandelprestatietocht ter wereld.
De Amerikaanse schoenen- en kledingfabrikant New Balance is al sinds
1999 hoofdsponsor van de Vierdaagse en heeft zijn overeenkomst met
Stichting DE 4DAAGSE net weer verlengd tot en met 2013. Cateraar Albron
viert dit jaar zijn tweede lustrum als sponsor van de Vierdaagse en
onderhandelt momenteel over contractverlenging tot 2016, het jaar dat
de 100ste editie van het wandelevenement zal plaatsvinden. Ook
pleistermerk Compeed speelt al tientallen jaren een sponsorrol tijdens
het evenement.
Topsport
Dat Albron zich nu al tot 2016 wil vastleggen is logisch, gezien de
bedrijfsfilosofie waaruit warme belangstelling voor topsport -en
daarmee ook voor de Vierdaagse- blijkt. Albrondirecteur Teun Verheij:
"Albron is het eerste bedrijf in Nederland dat zich
'Topsportvriendelijke werkgever' mag noemen. Uit handen van Erben
Wennemars en Bram Ronnes ontvingen we onlangs als eerste het keurmerk
dat wordt uitgereikt aan alle werkgevers die een topsportvriendelijke
stage- of werkplek hebben aangeboden aan (ex-) topsporters binnen het
programma 'Goud op de werkvloer', een initiatief van NOC*NSF, Randstad
en stichting Sport & Zaken."
Dienstbare sponsoring
De loyaliteit van sponsoren met de Vierdaagse is gebaseerd op het
sponsorbeleid dat zich richt op de relevantie van de sponsormerken met
het evenement Vierdaagse en de wandelsport in het algemeen.
"Het succes verklaren we door dienstbare sponsoring aan ons te binden.
Als het merk een rol van betekenis kan spelen in de behoefte van de
organisatie, hebben we een match die snel kan leiden tot meestal een
langjarig contract. Zo'n match heb je niet zo vlug als een merk wil
sponsoren zonder enige betrokkenheid bij het evenement of de sport. We
zijn dan ook gericht op zoek naar sponsoren als er in de organisatie
een lacune ontstaat die door middel van sponsoring is op te lossen",
aldus sponsorcoördinator Bram Brinkman van Stichting DE 4DAAGSE. Als
voorbeeld noemt hij het Zwitserse merk Perskindol (kwaliteitsproducten
voor de verzorging van spieren en gewrichten) dat zich enkele jaren
geleden bij het sponsorkorps van de Vierdaagse aansloot.
De 'Nijmegen'schoen
Het concept 'dienstbare sponsoring' werkt ook positief voor de
sponsoren. New Balance ontwikkelde speciaal naar aanleiding van de
Vierdaagse de 'Nijmegen', een wandelschoen waarmee het merk in
Nederland nu onbetwist leider is in dat segment. En sinds Perskindol
de Vierdaagse is gaan sponsoren en daar ook doeltreffende acties aan
koppelt, ziet het merk zijn verkoopresultaten alleen nog maar stijgen.
Volgens Brinkman, die nog niet zo lang geleden wegens een toeloop van
aspirant sponsoren een stop moest afkondigen, is er wel ruimte voor
nieuwe -aanvullende- namen. "We zijn dik tevreden hoor, maar we zouden
om het plaatje compleet te kunnen maken met name zaken willen doen met
merken die iets kunnen betekenen op het gebied van telecommunicatie,
(wandel)reizen en met merken die focussen op
lichaamsverzorgingsproducten."
En verder: "Daarnaast zou het mooi zijn als een financiële instelling
of goededoelen-loterij zich nog aan onze Vierdaagse Sponsorloop website
zou willen verbinden. Het succes van dit nieuwe online hulpmiddel voor
sponsorlopers zouden we graag samen met dergelijke partners nog een
extra 'boost' willen geven. Ik zie daarvoor allerlei aantrekkelijke
aanknopingspunten."
Sponsorpalet
Op het sponsorpalet komen we 'oude' en vertrouwde sponsornamen tegen:
New Balance (schoenen, sportkleding), Albron (catering), Electrabel
(energie), Perskindol (spierverzorging), Compeed (pleisters),
Zorgverzekeraar VGZ (verzekeringen), ov9292 (reisinformatiegroep),
Extran (sportdrank), InterNLnet (internetprovider), I-Solve (ict),
Bulters Groep (automotive), UMC St Radboud (gezondheidszorg,
onderzoek), het Nederlandse Rode Kruis (hulpverlening).
Kleinere bijdragen ontvangt Stichting DE 4DAAGSE financieel of in
natura van Vitens (water), Renflex (software), Smartposition
(software), Capgemini (software), Zetes (deelnemersregistratie), De
Boer (tentenbouw), Securitas (beveiliging), Simako-BDM (motoren), KPMG
(accountancy), Van der Linden (verkeerstechniek en mobiliteit), Medizon
(defibrillatoren).
Evenals bij voorgaande Vierdaagse edities treden SBS6, Omroep
Gelderland en dagblad De Gelderlander tijdens de 95ste Vierdaagse weer
op als mediapartners. Het Ministerie van Defensie en de gemeente
Nijmegen treden als vanouds op als (convenant)partner in organisatie.