Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic
Persbericht van Berenschot
UTRECHT, 5 juli 2011 - Marketingprofessionals zien authenticiteit als
dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede
plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit
het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in
de top 10: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer
service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.
De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47%), social
media (41%), mvo/duurzaamheid (36%), samenwerking (30%) en
loyaliteit/customer service (29%). Ruim 1.800 marketeers werden
rechtstreeks benaderd en in totaal werden 382 enquetes volledig
ingevuld. Bijna 80% van de respondenten die authenticiteit op 1 zet,
stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie
van het merk. Minder dan 20% meent dat die invloed ook merkbaar is bij
het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend
die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds
belangrijker rol gaat spelen.
De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers.
"Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je
merk, producten en diensten. Onechte boodschappen, het niet waarmaken
van claims en niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden
worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot", aldus
Onno Ponfoort van Berenschot. Loyaliteit en customer service staan voor
het eerst in de top 5. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen
naar andere leveranciers of producten steeds makkelijker wordt.
Ponfoort: "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds
minder mogelijk. De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant
of de afzender van de boodschap."
Een opvallende uitkomst is het onderscheid tussen marketeers in de
industrie en marketeers in de dienstverlening. Respondenten uit de
industrie hebben meer oog voor mvo, globalisatie en accountability.
Dienstverleners scoren aanmerkelijk hoger op het ontwikkelen van nieuwe
businessmodellen, het benutten van sociale media en het ontwikkelen van
mobiele en location-based marketing. Pijnpunt is dat marketeers
prijsbeleid en kanaalkeuzes nauwelijks benutten om in te spelen op de
gesignaleerde trends. "Dat is vreemd, zeker omdat ze social media wel
als belangrijk kanaal noemen en prijzen online steeds vaker en
makkelijker te vergelijken zijn. De meeste omzet genereer je door de
steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen met
authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan
de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in
2012", zegt Ponfoort.
De achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor
de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en
wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing
Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.
Links:
http://www.berenschot.nl
Razende Robot Reporter