Ingezonden persbericht


Respondent boekt gezinsvakantie online het liefst bij D-reizen

Tweede overwinning op rij in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een gezinsvakantie naar Griekenland, is de kans het grootst dat ze die het liefst bij D-reizen zouden boeken. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in juni uitvoerde. D-reizen was in januari ook al winnaar van hetzelfde onderzoek. Arke en Jiba stijgen naar de respectievelijk tweede en derde plaats. De respondenten gaven in totaal 244 individuele beoordelingen over 67 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
De website van D-reizen wordt door 50% van de respondenten bezocht tijdens de oriëntatie. D-reizen.nl staat daarmee qua online vindbaarheid op de derde plaats. De website scoort eerste plaatsen op de thema's Eerste Indruk en Kwaliteit. Ook op het onderdeel Vertrouwen wordt met een 7,8 goed gepresteerd. 17,5% van de respondenten zou de vakantie het liefst bij D-reizen boeken.

Arke stijgt een plek en eindigt op de tweede plaats. Arke.nl is met afstand de best vindbare website van het veld: 72,5% van de respondenten komt er tijdens de oriëntatie op terecht. De website krijgt vooral hoge waarderingen voor de onderdelen Eerste Indruk en Vertrouwen. 5% van de respondenten wijst Arke aan als favoriete aanbieder.

Jiba staat op de derde plaats in de ranglijst. 42,5% van de respondenten raadpleegt Jiba.nl voor een gezinsvakantie naar Griekenland. Jiba scoort zeer constant op alle door WUA! onderzochte thema's: de website krijgt op alle onderdelen een 7 of hoger. Uiteindelijk zou 15% van de respondenten de vakantie het liefst bij Jiba boeken.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 23 en 50 jaar oud en met kinderen onder de 18 jaar. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een gezinsvakantie naar een van de Griekse eilanden. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: juni 2011
Case: 'U wilt met uw gezin een week naar één van de Griekse eilanden. U wilt een complete reis, dus de reis en het verblijf boeken. Ga u oriënteren op het internet.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, met kinderen onder de 18 jaar Leeftijd: tussen de 23 en 50 jaar oud Verdeling geslacht: 57,5% vrouw, 42,5% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: januari 2012

Noot voor de redactie (